Roosendaal heeft nieuwe ‘slimme’ medewerker: ‘Gem is meer dan een chatbot’
De gemeente Roosendaal heeft een gloednieuwe medewerker: Gem. Virtueel, dat moet gezegd. Wie op de website van de gemeente een vraag heeft over verhuizingen, reisdocumenten of een rijbewijs, kan voortaan aankloppen bij de slimme chatbot. ‘Maar het is veel meer dan dat.’
Wethouder Cees Lok legt uit waarom het digitale wezentje haar intrede doet. “Allereerst is Roosendaal een ‘slimme’ stad en daar past deze innovatieve tool perfect in. Maar de bedoeling is natuurlijk dat het vooral de dienstverlening aan onze inwoners gaat verbreden.”
Roosendaal is de achtste gemeente in ons land die zich aansluit bij de pilot, die in ieder geval een jaar zal duren. Eerder konden ook inwoners van Tilburg, Dordrecht, Zwijndrecht, Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht, Sliedrecht en Utrecht aan de slag met Gem. “Die resultaten waren zo positief, dat wij hier graag bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de virtuele assistent.”
Want Gem is nog volop in ontwikkeling, vertelt ook Harvey van der Meer, de geestelijk vader van het botje. “Iedere dinsdag analyseren we de gesprekken van die week. Wat gaat goed en waar moet er geschaafd worden?” Inmiddels kan de virtuele assistent dus voornamelijk assisteren bij vragen over verhuizingen, reisdocumenten en rijbewijzen. Ze vertelt bijvoorbeeld hoe duur iets is, wat de levertijd is en hoe je een document aanvraagt. “Een kwart van de bezoekers van de website komt specifiek voor die vragen. Dat hebben we nu dus al opgevangen.”
We willen dat Gem straks ook werkt via Whatsapp en slimme apparaten, zoals de Google Home.
Maar de komende tijd moet er nog veel meer mogelijk worden. “We willen bijvoorbeeld dat Gem straks ook werkt via Whatsapp en slimme apparaten, zoals de Google Home. En we werken aan vertalingen. Nu is de assistent alleen ingesteld voor Nederlands, maar daar moeten snel talen als Pools en Bulgaars, maar ook Marokkaans en Turks bij komen.”
Toch wil de komst van Gem niet zeggen dat het moeilijker wordt om met échte mensen in contact te komen. Dat blijft volgens Lok uiteraard mogelijk. “Gem werkt 24/7, maar heb je tijdens kantooruren toch behoefte aan hulp van een medewerker – omdat je dat fijner vindt óf omdat Gem het antwoord niet weet – dan is dat vanzelfsprekend mogelijk. Gem verwijst je dan graag door!”