West-Brabant

Aanvullende steun voor bepaalde nieuwsmedia roept vragen op

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

De regering heeft steun toegezegd aan lokale en regionale media die grote verliezen lijden door de coronacrisis. Deze nieuwsmedia worden dubbel getroffen. Er wordt meer dan anders verwacht dat ze hun publiek uitgebreid voorlichten, maar bedrijven en instellingen kopen minder advertentie-ruimte in. De media moeten dus flink doorwerken, maar inkomsten zijn er amper.

De Stichting Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO) kwam eerder deze week met dramatische cijfers. De schade voor alleen al de lokale omroepen bedraagt zo’n 350 duizend euro per week. Dan hebben we het nog niet over wat kranten, huis-aan-huisbladen en lokale of regionale online media mislopen.

Veel minder advertentie-inkomsten

De verliezen ontstaan vooral door de enorme terugloop in advertentie-inkomsten. Tegelijkertijd is de behoefte aan regionale en lokale berichtgeving enorm toegenomen, met name online. Men wil snel en vaak op de hoogte gehouden worden. Sommige websites hebben zelfs 5 keer zo veel bezoekers als anders.

Minister Arie Slob heeft nu ook voor een deel van deze media tegemoetkomingen aangekondigd. Er komt een éénmalige bijdrage voor huis-aan-huiskranten en lokale publieke omroepen, betaald via het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Die geldt met terugwerkende kracht vanaf 15 maart en is bestemd voor drie maanden. Zo krijgt een regionale publieke omroep met een bereik van 50.000 huishoudens een bedrag van 16.500 euro. Huis-aan-huiskranten met eenzelfde oplage kunnen rekenen op een bijdrage van 33.000 euro.

Vreemde verdeling

Maarten van den Boom, directeur van Streekomroep ZuidWest, is blij dat er wordt bijgesprongen, maar sluit zich ook aan bij commentaar dat meerdere omroepen hebben: “De bijdragen voor die kranten is het dubbele maar liefst. En komt uit budgetten die voor omroepen bestemd waren. En dat terwijl in onze regio die bladen momenteel niet eens worden thuisbezorgd, terwijl iedereen ons kan zien, horen, lezen en volgen.” Hij hoopt dat ook gemeenten een duit in het zakje kunnen doen, bijvoorbeeld door communicatiebudgetten te besteden bij lokale en regionale media.

Gemeente als redding

Dat hoopt ook Han Verbeem, die als eindredacteur bij KijkopBergenopZoom.nl een enorme toename ziet, van zowel het aantal bezoekers als de vraag om lokale berichtgeving. De website bereikt, met alleen al 11.400 volgers op Facebook, ontzettend veel mensen in Bergen op Zoom en omstreken. Maar omdat KijkopBergenopZoom.nl alleen online berichten maakt, gelden de maatregelen van de minister hier niet.

Verbeem vindt dat vreemd: “Wij komen ook aan huis, alleen dan digitaal. Veelal vaker én sneller.” Hij heeft zijn handen vol aan het bijhouden van alle nieuws, meer nog dan gebruikelijk. “Dan is het best zuur, en op termijn niet vol te houden, dat de media die misschien wel de meeste mensen bereiken worden overgeslagen.” Hij hoopt op gemeentelijke steun, zoals ook minister Slob benoemde.

De minister heeft bij het bekend maken van zijn plannen laten weten, dat lokale online media vooral bij hun gemeente moeten zijn. In Woensdrecht kwam het tijdens een persconferentie al ter sprake. Burgemeester Adriaansen zei erover: “We weten dat lokale media het lastig hebben.” Als zij aankloppen voor steun verwacht hij in ieder geval een duidelijke onderbouwing. De burgemeester relativeerde de uitspraken van de minister wel: “Minister Slob kan van alles zeggen, maar we gaan dit inderdaad zelf bepalen.” Er zijn veel meer ondernemers in zeer zwaar weer terecht gekomen, stelt hij. “We bekijken per sector wat er kan.”