Bergen op Zoom

Agrifoodsector laat zich zien aan middelbare scholieren in Bergen op Zoom

Anouk Houweling Anouk Houweling

Leerlingen van verschillende middelbare scholen maakten dinsdag kennis met bedrijven uit de agrifoodsector. In het het voormalige IRS gebouw aan de Van Konijnenburgweg kregen de leerlingen workshops over het werk in de sector. Op deze manier willen ze laten zien dat de wereld van de techniek heel breed is.

In kleine groepjes gingen de leerlingen het onderkomen van Delta Agrifood Business (DAB) door langs de verschillende bedrijven die elk een korte workshop hadden voorbereid. Met de workshops maken ze kennis met de technieken waar die bedrijven mee bezig zijn. “We vinden het belangrijk om kinderen op een goede manier kennis te laten maken met wat er kan in de techniek. Vandaag laten we ze het snijvlak van techniek en agrifood zien”, zegt Patrick ’t Hart van Sterk Techniekonderwijs.

Rijkzwaan is een van de bedrijven waar de kinderen langskomen. “Wij laten zien wat erbij komt kijken om nieuwe groenterassen te ontwikkelen. Veel leerlingen zijn vrij verbaasd dat er zoveel met planten kan”, vertelt Henk-Jan Scholte van Rijkzwaan. Hij hoopt met zijn workshop leerlingen enthousiast te maken voor een groene vervolgopleiding. “We groeien veel en verwachten dus ook nog mensen nodig te hebben met die achtergrond.”

Start

“Een half jaar geleden kwamen er twee enthousiaste docenten naar mij toe met de vraag of ze leerlingen hier kennis mochten laten maken met de verschillende bedrijven die hier zitten”, vertelt Peter Berben, Programmamanager Delta Agrifood business. Toen zijn de bedrijven gebeld om te vragen of ze hun verhaal willen vertellen aan leerlingen van middelbare scholen. “De agrifoodsector was volgens ons nog veel te onbekend en kan veel sexyer gemaakt worden.”

Doel

’t Hart hoopt dat de leerlingen een ander beeld krijgen van de bedrijven en dat ze zullen begrijpen hoe zij te werk gaan in de maatschappij. “Bedrijven zijn ook bezig met hun maatschappelijke toekomst en het is mooi als leerlingen daar aan kunnen bijdragen”, vertelt ’t Hart. “Ik weet nu dat er op verschillende manieren eten gemaakt kan worden en hoe ze dat testen. Ik ga thuis wel research doen, want ik vind het wel interessant”, zegt Lucas, één van de leerlingen.

Toch zijn er ook leerlingen die minder enthousiast zijn. “Na de workshops trekt deze sector mij niet aan. Ik wil liever een eigen nagelstudio beginnen”, zegt Sabrina. Ook Ilse wil graag iets anders gaan doen. “Ik vind deze informatie wel nuttig om te weten, maar het is niks waar ik later verder mee wil gaan”, zegt Ilse. De leerlingen die langskomen volgen de vakken dienstverlening en producten en kunnen nog alle kanten op. “Ze hoeven niet de techniek in, maar moeten wel maximaal uitgedaagd worden om hier kennis mee te maken. Ze maken uiteindelijk zelf de keuze”, reageert ’t Hart.