Antwerpsestraatweg gaat op de schop maar blijft een 50 kilometerweg
Een groot deel van de Antwerpsestraatweg krijgt met enige vertraging vanaf dit najaar een metamorfose. De weg gaat een tijd dicht omdat er nieuwe buizen, kabels en leidingen onder de grond worden gelegd tussen de Stalenbrugstraat en de Erasmuslaan. Ook bóven de grond gaat er het één en ander veranderen. Wat wel hetzelfde blijft, is de snelheidslimiet van 50 kilometer per uur.
Het riool rondom de belangrijke verkeersader is gedateerd, zegt Kees de Korte, projectleider bij de gemeente Bergen op Zoom. “Het is aangelegd voor de Tweede Wereldoorlog en moet ondertussen dus nodig vervangen worden. Ook met de laatste buien zijn er weer problemen ontstaan en zijn er gaten gevallen in de riolering”, zegt hij.
Vertraging
De gemeente zou aanvankelijk in september starten met de rioolwerkzaamheden. Dat is uitgesteld en de werkzaamheden zullen nu eind november van start gaan. “Net na de bouwvak hebben we vernomen dat de nutsbedrijven kabels en leidingen willen vervangen onder de Antwerpsestraatweg.” Dat dit redelijk last-minute kwam heeft volgens De Korte alles te maken met de energietranstitie. Steeds meer mensen leggen zonnepanelen op hun dak, waardoor het elektriciteitsnet zwaarder belast wordt. Om problemen door overbelasting te voorkomen worden dikkere kabels in de grond gelegd. De nutsbedrijven en de aannemer die het riool op de schop neemt kunnen nu gelijk optrekken.
Lees ook: Antwerpsestraatweg krijgt gescheiden riool, waar komende drie jaar aan wordt gewerktVoor de rioolwerkzaamheden die dit jaar starten wordt er in drie fases gewerkt die bij elkaar zeker een jaar zullen duren:
- Fase 1: Van de stalenbrugstraat tot aan de Nettorama en Lidl.
- Fase 2: Van de supermarkten tot aan de Prins Bernhardlaan.
- Fase 3: Van de Prins Bernhardlaan tot aan de Erasmuslaan.
Voor automobilisten en fietsende scholieren vanuit met name Hoogerheide worden omleidingsroutes aangegeven.
Vergroening en veiligheid
Bij de herinrichting wordt ingezet op vergroening en veiligheid. Er komen bomen, waterdoorlaatbare parkeervakken en veilige oversteekplekken. De maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur verlagen was geen optie in verband met de buslijn die door de straat gaat. “Eigelijk zou je het hier als een 30 kilometer per uur zone in willen richten zodat het verkeer wat rustiger rijdt. Er zijn veel oversteekmomenten naar winkels en scholen, dat maakt het allemaal wat gevaarlijk”, zegt De Korte.
Ook het zuidelijke deel van de Antwerpsestraatweg komt aan de buurt. Het gaat dan over de Antwerpsestraatweg ter hoogte van de wijken Borgvliet en Warande. Die werkzaamheden starten naar verwachting volgend jaar en duren zeker tot 2024.