Belastingdienst opent lokaal steunpunt in Bergen op Zoom
Bergen op Zoom is de negende van de in totaal tien steunpunten die de Belastingdienst dit kalenderjaar heeft geopend. Bij het steunpunt kunnen inwoners van alle nabijgelegen gemeentes langs met vragen over allerhande zaken waar de Belastingdienst bij kan helpen. Donderdagmiddag opende wethouder Barry Jacobs officieel het lokale steunpunt in het stadskantoor.
Nadat wethouder Barry Jacobs en twee afgevaardigden van de Belastingdienst het symbolische lintje hebben doorgeknipt, gluren enkele toekomstige medewerkers al naar binnen. Zij bezetten het negende lokale steunpunt in Nederland dat donderdagmiddag opende in het stadskantoor. “Wij hebben eerder geconstateerd dat er behoefte is aan fysiek contact”, vertelt Bjorn Meijer, hoofd Dienstverlening Directie Particulieren bij de Belastingdienst. “We hebben gekeken, waar zitten nu de regio’s in Nederland waar wij minder goed vertegenwoordigd zijn. Daar kwamen tien regio’s uit, zo ook West-Brabant.”
Regiobreed
Volgens Meijer is het dan ook een logische keuze om een steunpunt in Bergen op Zoom te openen. Wethouder Jacobs sluit zich daar bij aan. “Daar zijn we ontzettend blij mee. Omdat op deze manier niet alleen onze inwoners, maar ook inwoners uit de rest van de regio hier terecht kunnen als ze vragen aan de Belastingdienst hebben.”
Meijer legt het doel van de lokale steunpunt graag uit. “Steunpunt is eigenlijk bedoeld om iedereen met belastinggerelateerde vragen te helpen. Denk maar aan een toeslagvraag, of een invorderingsvraag. Of misschien een vraag rondom jouw aangifte. Dat doen we ook aan de steunpunten. Daar helpen we mee.”
Persoonlijk contact
Wethouder Jacobs ziet de komst van het steunpunt als een mooie aanvulling op de taken die de gemeente op zich neemt. “Als je kijkt waar wij verantwoordelijk voor zijn als gemeente. Dat gaat over jeugdzorg. Maar ook over de wet maatschappelijke ondersteuning. Of over het aanvragen van een uitkering, of schuldhulpverlening. Dan past de Belastingdienst daar heel mooi bij. Je hoopt het natuurlijk nooit, maar als mensen in de problemen zitten, dan kunnen we gelijk schakelen met de Belastingdienst die in hetzelfde gebouw zit.”
Persoonlijk contact is één van de pijlers waarop het lokale steunpunt rust. “Je hebt hier echt het contact met de mens. De aanwezigheid van onze medewerkers zal verschillen. Maar als er afspraken zijn gemaakt, dan zijn we hier uiteraard. Op een aantal vastgestelde dagen zullen medewerkers hier in de kamers van het steunpunt zitten.”
Uniek
Met name het huisvesten van een lokaal steunpunt van de Belastingdienst in een stadskantoor is vrij uniek te noemen, weet ook wethouder Jacobs. “Best wel bijzonder, de Belastingdienst zit nu bij ons in huis. Wij stellen graag onze lege ruimtes ter beschikking. Uiteindelijk gaat het namelijk ook om onze inwoners. Zodat onze inwoners, en die uit heel de regio, beter geholpen kunnen worden. Dan dragen we daar natuurlijk graag aan bij.”