Bergen pakt verkeersoverlast aan: scooterverbod ochtend en kentekencontroles
In Roosendaal werkt het al: camera's in het centrum registreren de kentekens van scooters en snorfietsers © Archief ZuidWest Update
Bergen op Zoom wil in de ochtenduren geen scooterverkeer meer toestaan in de binnenstad. In het nieuwe gemeentelijk verkeersbesluit komt een scooterverbod tussen 05.00 en 12.00 uur, zo laat het college weten in antwoord op raadsvragen van GBWP. “Hiermee verbetert de leefbaarheid en verkeersveiligheid van de binnenstad”, stelt burgemeester Margo Mulder.
Eerder had GBWP het college gevraagd om extra te handhaven op overlast van scooters. Aanleiding hiervoor was een ongeluk op 23 juni in de binnenstad, waarbij twee jonge kinderen gewond zijn geraakt. “Wij zullen binnen de huidige capaciteit trachten de komende tijd aandacht te schenken aan deze vorm van overlast”, belooft de burgemeester. Tegelijk merkt ze op dat “in acht genomen moet worden dat handhaving op deze vorm van overlast lastig is en niet continu kan plaatsvinden.” Daarbij wil het college camera’s met kentekenregistratie plaatsen. Roosendaal maakt al gebruik van een dergelijk systeem.
Rotterdamse aanpak
Ook andere fracties, waaronder Samen0164 en CDA/V-BoZ hebben vragen gesteld over scooteroverlast en overige verkeershinder in de Bergse binnenstad. Zo wil Samen0164 een strenge aanpak van verkeersaso’s, naar Rotterdams voorbeeld. Daar treedt de politie hard op tegen overlast door onnodig hard optrekken van auto’s, getunede auto’s met knallende uitlaten, onnodig showrondjes rijden en luide muziek. In Bergen op Zoom zal een dergelijke aanpak nog op zich laten wachten, antwoordt burgemeester Mulder: “Het speciaal gemeentelijke verkeersteam is pas dit jaar opgericht. Op dit moment is er geen capaciteit om, gelijk aan Rotterdam, deze problematiek op te pakken.”
Parkeeroverlast Bosstraat
Tegelijk maakt Samen0164 opnieuw melding van verkeersproblemen bij de Potterstraat en Bosstraat. Daar staat het regelmatig vast, schrijft de partij in een brief aan het college. Door dubbelparkeren hebben hulpdiensten nauwelijks doorgang. Ook zouden omwonenden nauwelijks hun woningen kunnen bereiken. “Gebrek aan handhavingscapaciteit wordt keer op keer als excuus gebruikt voor het gedogen van dit soort situaties die ook elders in de gemeente plaatsvinden”, merkt raadslid Reinoud Krijnen op. Hij wil dat de controlecamera’s ook op deze plaats komen te staan.
Lees ook: Ongeloof en verontwaardiging bij Bergse politiek na aangereden kinderen in binnenstad Lees ook: CDA/V-BoZ! wil hufterig rijgedrag aanpakken: “met piepende banden de rotonde om”