Bergen op Zoom

‘Bewaakte fietsenstalling Bergen op Zoom is een vrijplaats voor fietsendieven’

Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

Forenzen die denken hun fiets veilig te kunnen parkeren in de bewaakte fietsenstalling bij station Bergen op Zoom komen bedrogen uit. De afgelopen tijd worden er veel fietsen gestolen. De Nederlandse Spoorwegen (NS) spreekt over een actueel probleem en noemt het onacceptabel. Maar ondertussen blijkt het probleem nog aan de orde van de dag te zijn. “Ik durf mijn fiets hier niet meer te stallen!”

Raphaël Steenbergen uit Lepelstraat gaat elke ochtend met zijn elektrische fiets van huis naar het station om daar op de trein te stappen. “Afgelopen maart kwam ik ’s avonds terug van mijn werk. Toen ik in de fietsenstalling aankwam lag er een keurig netjes doorgeslepen kabelslot op de plek waar de fiets stond. Maar de fiets was helaas verdwenen.”

Steenbergen was na de diefstal naar eigen zeggen van de kaart. “Je hebt toch een mooie en best wel dure elektrische fiets gekocht voor woon-werkverkeer. En ik deed dat eigenlijk met heel veel plezier. Elke ochtend toch even een stukje fietsen. Als je fiets er dan niet meer staat dan ben je een beetje teleurgesteld, maar ook wel een beetje van de kaart.”

Bewaakte fietsenstalling

Steenbergen vraagt zich af wat de waarde is van de woorden “bewaakte fietsenstalling” op de gevel van het stationsgebouw. De NS laat bij monde van woordvoerder Arno Leblanc weten dat de fietsenstalling van station Bergen op Zoom wordt beveiligd door middel van cameratoezicht met een alarmmelding. “Deze camera’s zijn gekoppeld aan de NS Meldkamer. Daarnaast is de fietsenstalling afgesloten met een poort en alleen toegankelijk met een OV-chipkaart. Mocht er een verdachte situatie gezien worden, dan zal de NS Meldkamer direct contact opnemen met de politie.“

Beveiligingsbeelden

De teleurstelling bij het slachtoffer van de fietsendiefstal sloeg al snel om in boosheid en machteloosheid nadat hij zelf contact had met de NS. “Ik heb de NS gevraagd of zij willen terugkijken op de camerabeelden wat er is gebeurd. Het antwoord was nee.” Hij kreeg te horen: “Dat kunnen wij en mogen wij niet doen, want dat mag alleen de politie doen en de politie kan het bij ons opvragen.” De NS bevestigt beveiligingsbeelden aan de politie ter beschikking te stellen, als de politie daarom vraagt.

Maar of die beelden überhaupt opgevraagd worden door de politie, is maar de vraag. Het contact dat het slachtoffer had met de politie was weinig hoopgevend. “Ik heb aangifte gedaan bij de politie. Maar twee dagen daarna kreeg ik al bericht dat ze geen onderzoek instellen.” De politie laat desgevraagd weten: “Om een aangifte te kunnen oplossen, hebben we opsporingsindicatie nodig. Als die ontbreken, kunnen we niet verder met een onderzoek.” Het ontbreken van hapklare aanknopingspunten en ongetwijfeld ook het personeelstekort bij de politie, zorgen ervoor dat onderzoek achterwege blijft.

De NS adviseert desondanks altijd aangifte te doen bij diefstal. “Dit zodat de politie fietsendieven kan aanpakken en aan de hand van de aangiftes de omvang in kaart kan brengen.” Daarnaast is een aangifte veelal noodzakelijk voor de verzekering.

Motorslot

Met verzekeringsgeld heeft Steenbergen een nieuwe elektrische fiets kunnen kopen. Deze keer zette hij zijn kostbare fiets niet alleen vast met een dik kettingslot voor motorfietsen, maar ook met een beugelslot van dik metaal. “Ik dacht: ik laat het me geen tweede keer gebeuren.” Maar helaas. Vorige week was het weer raak. “Ze hebben het metaal gewoon doorgeslepen. De geur van het slijpen hing nog in de fietsenstalling.”

Het verhaal van Raphaël Steenbergen staat niet op zich. Het verhaal van Bergenaar Marijn Staps heeft bijzonder veel overeenkomsten met dat van Steenbergen. Afgelopen mei werd zijn elektrische fiets uit de stalling gestolen. “Maar het verhaal gaat verder. Inmiddels in het bezit van een nieuwe elektrische fiets blijf ik vol goede moed mijn fiets stallen in de bewaakte fietsenstalling. Maar op dinsdagavond 27 juni kom ik terug in de stalling en moet vol verbazing constateren dat voor de tweede maal – in een tijdsbestek van 2 maanden – wederom mijn fiets is gestolen. Ik stond er die avond niet alleen, bij nog twee andere bezoekers was de fiets ontvreemd.”

Ook Staps nam contact op met de NS en de politie. “Als je er bij de NS naar informeert of hier liever nog hierover in gesprek wil gaan loop je bij de klantenservice met je hoofd tegen de muur. Als je contact legt met de politie in Bergen op Zoom, word je doodleuk meegedeeld dat het geen prioriteit heeft omdat zij kampen met capaciteitsproblemen.”

Waarom komen de NS en politie niet in actie?

Waarom komen de NS en politie niet in actie, vraagt Staps zich af. “Als je het mij vraagt is hier sprake van georganiseerde misdaad. Dit moet door de politiek worden opgepakt. Dit kan en mag zo niet doorgaan.”

Staps hoopt dat andere slachtoffers zich willen melden via [email protected] zodat hij de omvang van het probleem in kaart kan brengen. Ook Steenbergen is boos dat er zo weinig lijkt te gebeuren aan de golf van diefstallen. “Je merkt dat dit dus eigenlijk een vrijplaats is om te stelen want er wordt feitelijk niks aan gedaan!”, zegt hij.

Veilig stallen

Het veilig stallen van fietsen staat wel degelijk hoog op de agenda van de NS, laat de woordvoerder weten. “We zijn landelijk met allerlei maatregelen bezig. Zo willen we met behulp van automatische beeldherkenning camerabeelden onderzoeken om zo verdachte bewegingen te registreren. Een proef hiermee is op dit moment in voorbereiding. Ook werken we samen met de gemeente Utrecht aan een marktconsultatie naar anti-diefstalmaatregelen die van toepassing kunnen zijn in onze stallingen.”

Raphaël Steenbergen durft zijn toekomstige nieuwe fiets niet meer in de zogenaamde bewaakte stalling te zetten. “Ik heb gezien dat er voor het politiebureau fietsenrekken staan. Misschien dat ik hem daar aan vast zet”, zegt hij met een knipoog. “Maar ja, misschien durven ze het daar ook te stelen. Als er geen consequenties zijn, dan is het ook heel makkelijk om daar te stelen.”

Lees ook: Fietsparkeren een drama in Bergse binnenstad: V-Boz pleit voor meer én veilige stallingsplaatsen Lees ook: Meer maatregelen nodig om diefstal van elektrische fietsen tegen te gaan