Bewonerscomité baalt van eenzijdig artikel over Poolse supermarkt
Foto's gemaakt door de bewoners illustreren de overlast die de afgelopen jaren alleen maar zou zijn toegenomen.
Een recent artikel in BN De Stem, over de gang van zaken rondom de Poolse supermarkt aan de Gastelseweg in Roosendaal, is zeer slecht gevallen bij het bewonerscomité dat zich tien jaar verzette tegen overlast. Andy Knobel, woordvoerder van de verenigde bewoners, spreekt van “eenzijdige berichtgeving” en noemt “stemmingmakerij”.
In een lang artikel dat op 30 november 2024 verscheen mag Dariusz Oleksiak, eigenaar van de veelbesproken winkel, uitgebreid vertellen waarom hij alle ophef omtrent zijn bedrijf overdreven en op bepaalde punten zelfs onwaar vindt. Hij breekt een lans voor zijn nieuwe plannen, een eind verderop in de straat, en legt uitvoerig uit dat er van overlast steeds maar beperkt sprake was. Hij voelt zich zelfs weggepest.
‘Zielepiet’
Buurtcomitévertegenwoordiger Knobel zegt bij het lezen van het betreffende stuk van de ene verbazing in de andere te zijn gevallen. Hij vindt dat de winkeleigenaar “de zielepiet uithangt” en wijst er juist op dat deze zich aan geen enkele afspraak hield als het ging om de overlast tegengaan. Ondanks dat de buurt vooral opgelucht is over het vertrek van de Polski Sklep, wil Andy toch nog wel wat kwijt over de inhoud van het artikel. Hij noemt het stuk “stemmingmakerij” en vindt het een slechte zaak dat de omwonenden niet om wederhoor is gevraagd.
Tien jaar de tijd gehad
Over de eigenaar van de supermarkt is de woordvoerder al net zo duidelijk: “Uiteindelijk is het gewoon heel simpel. Hij belooft van alles en heeft tien jaar de tijd gehad om de zaak geregeld te krijgen.” De vele honderden meldingen van incidenten, klachten en zorgen die bewoners mailden naar de gemeente, geven een heel ander beeld dan wat de ondernemer schetst in de publicatie van 30 november. Die beweert altijd bereikbaar te zijn geweest voor eventuele klachten maar dat bestrijdt overbuurman Knobel ten zeerste.
“Er zijn er meerdere mensen geweest die naar binnen zijn gestapt”, beschrijft de woordvoerder. “Die hem geprobeerd hebben te vinden.” Vaak was hij er niet en uiteindelijk was de afspraak dat de gemeente de meldingen met Oleksiak zou kortsluiten. Of dat is gebeurd kan Knobel niet zeggen. Hij weet wel, na eerdere inzage in het logboek dat door de supermarkt zou worden bijgehouden, dat hierin geen enkele vorm van de ervaren overlast is terug te vinden. Dat boekwerk was niet bijgehouden. “Daar hebben we foto’s van, op Whatsapp. En er stond gewoon niks in.”
Onverantwoord
Over de nieuwe plannen die de ondernemer zegt te hebben, elders aan de Gastelseweg, is het comité erg cynisch. Bijvoorbeeld over de gastheren die er zouden komen. Dit is hen ook meermaals beloofd en was onderdeel van een met de gemeente besproken maatregelenpakket maar het werd nooit ingelost. Wel liet hij winkelpersoneel soms heen en weer lopen in de straat. Volgens Andy waren dit vaak jonge vrouwen die begrijpelijkerwijs niets durfden te zeggen als ze zagen dat klanten zich misdroegen. “Dat rekenen we hen ook helemaal niet aan. Zwaar onverantwoord dat hij ze dat liet doen.”
Veel meer dan twee
Het aantal buurtgenoten dat werkelijk last had (en soms nog heeft) van de winkel en klanten ligt in ieder geval een stuk hoger dan de twee waar de eigenaar van de Polski Sklep het over heeft in het betreffende artikel. Daar wil Knobel duidelijk over zijn. Naast de zwijgende meerderheid gaat het niet om alleen maar directe buren, overburen, een ondernemer en andere bewoners van de Gastelseweg. Ook in de Jacob van Heemskerckstraat ondervond men volgens hem geregeld problemen. Hij noemt het “weer erg merkwaardig dat BN De Stem zich laat leiden door een eenzijdig verhaal.”
Afsluitend spreekt hij de hoop uit dat de gemeenteraad bij toekomstige beslissingen over de plannen van deze ondernemer rekening houdt met de “juiste informatie” en niet met het “mooipraterijverhaal” van de ondernemer. De problemen waar hij en zijn straatgenoten tien jaar mee kampten hoopt hij zijn stadsgenoten verderop te besparen.
We vroegen de Gemeente Roosendaal of de door de bewoners gemailde klachten en problemen al dan niet op geregelde basis zijn besproken met de Polski Sklep ondernemer. Daar hebben we nog geen antwoord op ontvangen. Dit artikel wordt daarom mogelijk nog aangevuld.