Bristol schakelt van uitverkoop naar leegverkoop
‘Alles moet weg’ prijkt er buiten al op de Bristol-zaken. Van uitverkoop naar leegverkoop is wat zich op het moment voltrekt. De nog opvallend goedgevulde winkel in Bergen op Zoom is ‘gewoon’ open. Op de gevel lonkt ’50% korting’.
Twee net uitgewinkelde vrouwen tonen met tevredenheid een paar Skechers. “Die draag ik altijd”, verzekert één van hen. Binnen snuffelen overal klanten, met name jongeren. Die zoeken nog snel een paar schoenen uit. “Ik mag zelf wat uitzoeken”, roept een klein meisje enthousiast. Twee jongens zijn druk met sandalen passen. ‘Ik heb ze gevonden’, klinkt het niet veel later.
Het personeel probeert de mensen zo goed mogelijk te helpen. Maar het zijn zware dagen, geeft één van hen toe. De kooplustigen die zich nu melden hebben ze eerder nooit gezien, is de wat wrange observatie. Het personeel verkeert ook in onzekerheid over de eigen toekomst. “We mogen niks zeggen en we wéten van niks.” Het hoofdkantoor van de Euroshop Group in Antwerpen -waar Bristol onder valt- geeft geen gehoor en is ook op andere nummers niet bereikbaar.
“We zijn nog gewoon in dienst”
“We zijn nog gewoon in dienst”, verduidelijkt een winkelmedewerker zijn antwoorden op de vele vragen van de shoppers. “Zo gaat het dus de hele dag”, klinkt het. Een enkele bezoeker reageert boos over het gebrek aan duidelijkheid vanuit Bristol zelf. Ja, zulke akkefietjes maken het tot lange dagen voor het resterende personeel.
Uit alles blijkt dat na zo’n vijftig jaar het doek is gevallen voor de keten van schoen- en kledingwinkels. Bristol kondigde vorige maand nog een grote uitverkoop aan, in een poging om geld vrij te maken.
Uitstel van betaling
Na uitstel van betaling bleek dat ook voor de Nederlandse filialen geen rooskleurige toekomst in het verschiet lag. Een woordvoerder van moederbedrijf Euro Shoe Group meldde toen dat naar een overnamekandidaat voor Bristol werd gezocht. Wat de status daarvan is kan ondanks herhaalde telefoontjes niet worden vastgesteld. Het nummer is buiten gebruik.
Bristol verkeerde al geruime tijd in zwaar weer. Niet alleen kampt het bedrijf met tegenvallende verkoopcijfers maar ook personeel bleek vrijwel niet te vinden. Dat leidde al tot sluiting van filialen. In ons land telde de keten tachtig winkels met zo’n 500 werknemers, in België gaat het om circa 120 winkels.