Bergen op Zoom

Buurt zit niet te wachten op torenflat, maar: ‘Blij dat de Westersingel éindelijk wordt aangepakt’

Omwonenden konden tijdens een inloopbijeenkomst in januari hun suggesties en opmerkingen achterlaten op gekleurde plakvelletjes.

Han Verbeem Han Verbeem

Het is even schrikken voor omwonenden van de Bergse Westersingel. Honderden woningen komen langs de vernieuwde, verkeersluwe ontsluitingsweg. Goed, er is ruimte voor meer groen en ook een stukje van de oude stadsgracht keert terug. Maar een flat zo groot als de vroegere Lucernaflat op het oude brandweerterrein, gaat velen écht te ver. Maar de buurt heeft nog kans de plannen bij te sturen, benadrukt stedenbouwkundige Rémon Mulder: “Deze buurt ontwikkelen we sámen.”

Bewoners van een deel van de omliggende straten mochten maandagavond kennis nemen van de nieuwste plantekeningen voor de Westersingel, tijdens een informatiebijeenkomst in het Groot Arsenaal. Niet alle buurtbewoners kregen daarvoor een uitnodiging in de bus; bewoners van de Kaai en Dubbelstraat maar ook een deel van de Moeregrebstraat waren bijvoorbeeld niet genodigd. “Tja, we moeten ergens keuzes maken”, zegt de gemeentelijk projectleider. En wethouder Letty Demmers benadrukt de historische kans die de gemeente heeft om de kaalslag in dit deel van de oude stad te repareren.

Tegen de vlakte

Tot zestig jaar geleden bestond er geen Westersingel. De weg was nodig om het autoverkeer om de binnenstad te leiden en daarvoor gingen complete straten tegen de vlakte. Zo verdwenen de Nieuwe Markt, de Stoelematstraat en grote delen van de Bruinevisstraat en het Londenstraatje.

Kaalslag

Al sinds de aanleg is de Westersingel in Bergen op Zoom omstreden. De kaalslag maakte de weg tot een ‘windgat’. Langs de weg kwamen daarom moderne huurwoningen en ook een gemeentelijke sporthal annex evenementenzaal – de huidige Stoelemat. Deze is inmiddels een halve eeuw oud en volgens de gemeente aan vervanging toe.

‘Geen commentaar’

“We zijn blij dat de huidige eigenaren van de Stoelemat meedenken in de herinrichting van het gebied”, merkt Demmers op. En inderdaad: op de nieuwste plankaart komt de evenementenzaal niet meer voor. Toch is het nog maar de vraag of de zaal écht zal verdwijnen; eigenaar Frank Nuijten wil niet reageren op de woorden van de wethouder. “Geen commentaar”, is zijn enige reactie.

Sociale huur

Aanwezige bewoners kijken met verbazing naar de vele woningen die er moeten komen. Want Bergen op Zoom moet vóór 2040 zevenduizend nieuwe woningen bouwen – waarvan 30 procent in de sociale sector, bevestigt Ria van Gils. Zij is woordvoerder van woningcorporatie Stadlander. De bestaande huurwoningen langs de Westersingel zijn in 2028 aan groot onderhoud toe, en dat is voor de corporatie aanleiding om te kijken of de woningen meer nodig hebben. “Daarover moeten we nog een keuze maken”, aldus Van Gils. En of nieuwe huurders worden geïnformeerd over de kans dat ze in de verdere toekomst misschien moeten verhuizen? Dat doet Stadlander niet, zegt Van Gils. “Want er is daarover nog niets zeker.”

Verontrust bewoners

In een latere reactie voegt de woordvoerder van Stadlander daaraan toe: “Wij hebben ongeruste bewoners gesproken, naar aanleiding van voorbarige berichtgeving van de gemeente. Het enige dat wij op dit moment kunnen zeggen is dat de woningen rond 2028 aan de beurt zijn en dat we in de loop van 2024 starten met ons onderzoek.” Mocht blijken dat daaruit een sloopbesluit volgt, zijn de bewoners de eerste die dat horen – benadrukt Van Gils. “Maar daar is nu nog geen sprake van, wij moeten nog beginnen met ons onderzoek. Alle opties liggen nog open.”

Fundamenten vesting

Planoloog Mulders verwacht dat in het Westersingel-gebied over zes jaar de eerste schep al in de grond kan – te beginnen bij het oude brandweerterrein “want dat is feitelijk bouwrijp.” En ja, er zijn forse uitdagingen, zoals de ondergrondse fundamenten van de oude vesting, “Maar die kunnen we meenemen in de bouwplannen”, stelt hij.

Niet blij

De tientallen bezoekers – omwonenden, ondernemers en vertegenwoordigers van belangenorganisaties – buigen zich peinzend over de plankaarten. Een bewoner van de Bruinevisstraat is niet blij met de plannen. Recht voor zijn huis komt een flat van vijf etages. Een ander maakt zich zorgen over de parkeer- en verkeersdruk. Want gaat het versmallen van de singel wel samen met het opstapelen van zoveel mogelijk woningen? “Dat wordt een complete chaos”, verzucht een bewoonster van één van de huurhuizen. Maar, merkt ze tegelijk op: “Ik ben wél blij dat die lelijke landingsbaan, die de Westersingel heet. nu éindelijk wordt aangepakt.”

De bezoekers kunnen hun opmerkingen achterlaten op gekleurde postit-stickers, of een enquêteformulier invullen. En wat ermee gebeurt? “We nemen het mee”, zegt planoloog Mulder. Maar minder bouwen, dat is geen optie. “Want die zevenduizend woningen moeten toch érgens komen.”