College ziet: aanpak van verkeersonveiligheid werkt
Volgens de gemeente is de turborotonde wel degelijk veiliger geworden na de aanpassingen van 2019. (Foto: Christian Traets Fotografie)
De aanpak van de meest verkeersonveilige locaties in Roosendaal is op schema, laat het college aan de raad weten. Ook in het bestrijden van asociaal verkeersgedrag zijn flinke stappen gezet. “Maar we zijn er nog niet.”
De gemeente wil jaarlijks twee tot drie verkeersonveilige locaties verbeteren. Daarnaast wordt werk gemaakt van onveilige schoolomgeving. Dat heeft al op 16 plaatsen zichtbare veranderingen opgeleverd. Die koers wordt komend jaar voortgezet: bij vijf scholen worden attentie-verhogende maatregelen genomen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een drempel, een uitloophekje of een oversteekplaats.
Invalswegen
Uit de rapportage van een jaar geleden bleek dat het bij overlast gevende plekken name gaat om invalswegen naar het centrum. In de top20 prijken onder meer de Philipslaan, Van Beethovenlaan, Brugstraat, Stationsstraat, Strausslaan en Burgemeester Schneiderlaan.
De Philipslaan wordt komend jaar nader geanalyseerd. Op de Van Beethovenlaan is in opdracht van het Openbaar Ministerie een vaste flitspaal geplaatst. Die controleert de komende drie jaar op snelheid en het negeren van rood licht. Daarna wordt de effectiviteit van de maatregel geëvalueerd.
Een flex-flitser op de Burgemeester Schneiderlaan is al effectief gebleken. Bij onderhoud van de weg zullen nog andere snelheidsremmende maatregelen volgen. De rijbaan wordt versmald en de kruispunten op het traject aangepakt. Voor het kruispunt Strauslaan-Burgemeester Schneiderlaan moet een rotonde vanaf 2026 de snelheid omlaag brengen en de voorrangssituatie verduidelijken. Deze oplossing wordt momenteel verder uitgewerkt.
In de Brugstraat moet vergroening (via proeftuinen) plus het aanbrengen van banners en digitale smileyborden het rijgedrag verbeteren. In de Stationsstraat werden al asfalteringswerkzaamheden uitgevoerd. Zo is de rijbaan optisch versmald en zijn verkeersdrempels aangelegd om de snelheid omlaag te brengen. Het Stationsplein is heringericht en er geldt nu een maximum van 30 km/uur. Extra oversteekmogelijkheden en attentieverhogende maatregelen stimuleren langzamer rijden, verwacht het college.
Turborotonde
De Turborotonde Freijterslaan is geanalyseerd door een externe verkeerskundige met specialistische expertise. Er werden tellingen verricht en waarnemingen gedaan, ook vanuit de lucht. Kleine gebreken (defecte verlichting en begroeiing) zijn direct verholpen. Begin 2025 krijgt de raad een volledige analyse plus oplossingsrichting. Afhankelijk van goedkeuring verwacht het gemeentebestuur in 2026 of 2027 toch grotere aanpassingen te starten. De roep hierom werd lang niet verhoord.
Ook de Plantagebaan-Westelaarsestraat moet een snelheidsremmende rotonde krijgen. Tegelijk met uitvoering van die klus wordt volgend jaar de ondergrondse infrastructuur aangepakt. Wel kost dat extra voorbereidingstijd.
Samenwerking
Bij de aanpak van asociaal verkeersgedrag werken gemeente, politie, OM, CVOM samen om de maatregelen te testen op effectiviteit. Met het oog op de uitgezette plannen vraagt het college de raad om de motie Aanpak (hotspots) ondermijnend verkeersgedrag (13 juli 2023) en de toezegging 2024-A25 Raadsvoorstel Programmabegroting 2025 – Hotspots verkeersonveiligheid (7 november 2024), als afgedaan te beschouwen.
Diverse locaties in de top20 komen in 2025 in aanmerking voor een Rijksbijdrage. Vooralsnog verwacht Roosendaal echter uit te komen met het jaarlijkse verkeersveiligheidsbudget van 250.000 euro.