Connecting Europe Express doet Roosendaal aan
Hoog bezoek op station Roosendaal maandagochtend. Dit jaar is het Europees Jaar van het Spoor. In het kader daarvan reist de speciaal samengestelde Connecting Europe Express door heel Europa. Maandagochtend was het de beurt aan Roosendaal. In de vier minuten die de trein aan het perron wachtte, overhandigden burgemeester Han van Midden en wethouder Cees Lok de vlag van Roosendaal.
Met de welbekende rood-wit-zwarte vlag van Roosendaal en meerdere doosjes met een verrassing staan burgemeester Han van Midden en wethouder Cees Lok klaar. De Connecting Europe Express, die in het kader van het Europees Jaar van het Spoor door Europa rijdt, is namelijk maar vier minuten in Roosendaal. Het tweetal is tot in de puntjes voorbereid. “Er zit suikergoed in van Lonka”, verklapt Van Midden. “Naast een spoorstad zijn we namelijk ook een suikerstad. We combineren zo het beste van twee werelden.”
Sinds 1854
Een paar keer met de ogen knipperen later is de trein met het gezelschap alweer weg. “Het was een vliegensvlug bezoek”, vertelt Van Midden na afloop. Volgens het tweetal was het bezoek van de trein aan Roosendaal een logische. “Dit was de eerste internationale spoorverbinding tussen Nederland en België ooit. En die is er al sinds 1854. Ze zouden het simpelweg niet over hebben kunnen slaan”, vult Lok aan.
Achter Van Midden en Lok ontvouwde zich een landkaart waar Roosendaal een centrale plaats had ingenomen. Plaatsen als Oostende, Amsterdam en Berlijn zijn eveneens zichtbaar. “Als je het over passagierstreinen hebt, dan is het onze ambitie om de internationale treinen terug naar Roosendaal te halen. Bijna elke Nederlander kan zich wel herinneren hoe het vroeger ging als je met de trein naar Parijs ging. Dan had je hier de stoptrein en dat was de grens.”
Wensdenken
“Maar we hebben ook goederenvervoer wat een belangrijk element is”, vervolgt Van Midden. “En dat willen we ook steeds naar Roosendaal blijven halen. Het is dus tweeledig.” Volgens Lok is het ook voor een deel wensdenken. “De kaart die we zien is niet de huidige situatie. Maar sommige treinen zijn wel realistisch. Zo staat bijvoorbeeld Oostende erop. Binnenkort (vanaf april 2022, red.) gaat er een trein rijden van Oostende naar Praag. En die doet onderweg ook Roosendaal aan. Dat is mooi, dat willen we graag, spoorstad zijn.”
Wat ook hoog op het wensenlijstje staat, is de snelle verbinding naar België. Volgens de wethouder heeft het nog altijd een van de prioriteiten. “Er wordt nu weer gewacht op het veiligheidssysteem ERMTS. Het mooie is dat het in Nederland wordt geïmplementeerd. Dat gaat in onze regio als eerste gebeuren, dat is heel mooi. Weer een stap dichter bij het in ere herstellen van de verbinding met België.”
Handtekening
Het bezoek werd afgesloten met een handtekening op een gigantische poster. “Ik steun de doelstellingen van deze treinreis. We zijn als Roosendaal voor makkelijke, Europese verbindingen Ook met de trein”, aldus Lok. Ook Van Midden zette voor hetzelfde doel zijn handtekening. “Voor het Connecting Europe-initiatief. Dat wil zeggen dat Europa via het spoor nog meer mogelijkheden heeft om verbonden te worden dan dat we weten.”