Bergen op Zoom

Crunchy friet, groentepasta en mosselburgers: future foods tijdens de ProefMei

Hartige snacks op plantaardige basis, tijdens de business-avond van de ProefMei.

Han Verbeem Han Verbeem

Het eten van de toekomst is vooral plantaardig, duurzaam en maatschappelijk bewust – blijkt donderdagmiddag tijdens de jaarlijkse Rabo-innovatiemiddag van de ProefMei. Ondernemers uit de Agrifoodsector leggen in het Bergse DAB Lab uit hoe zij die toekomst voor zich zien. Zo is aardappelverwerker Lamb Weston volop bezig met het ontwikkelen van een klimaatbestendige aardappel – die bestand is tegen zout en verzilt grondwater. “Want die verzilting komt er aan, of we willen of niet”, benadrukt Anton Godschalk op deze 30e mei, de Internationale Dag van de Aardappel.

Godschalk staat aan het hoofd van de researchafdeling van Lamb Weston. Exact een jaar geleden opende de aardappelverwerker een onderzoekslaboratorium bij de vestiging in Bergen op Zoom. Enerzijds kijkt het bedrijf naar nieuwe marktkansen. Want -zoals een marketingbureau duidelijk maakt – de opkomende generatie-Z is vooral een gemaksgeneratie. “Een groep die te maken krijgt met veel veranderingen en onzekerheden”, legt marketeer Bastiaan Neurink de toehoorders uit. De nieuwe generatie wordt sterk beïnvloed door nieuwe sociale media, zeventig procent van de jeugd volgt influencers. Eten moet góed en verantwoord zijn en vooral: makkelijk te bereiden.

Razendsnelle veranderingen

De samenleving verandert, door digitale revoluties zoals de razendsnelle opkomst van AI. Dat brengt ook een verandering teweeg in het koop- en eetgedrag van consumenten – aldus Neurink. Dat biedt kansen voor regionale ondernemers, zoals voedingsdeskundige Linsie Meijer. Enkele jaren terug bracht ze een nieuw product op de markt, van Italiaanse pasta met verse Zeeuwse groeten. Want in de groententeelt is veel verspilling, constateert ze. Gewassen die er niet tiptop uitzien, zijn onverkoopbaar. “Maar met de smaak is niets mis.” Nadat ze haar producten  via de plaatselijke weekmarkten aan de man en de vrouw bracht, besloot ze de sprong in het diepe te nemen. Nu werkt ze vanuit een bedrijfsgebouw, regionale supermarkten hebben het product inmiddels in de schappen genomen.

Mosselburgers

Fotograaf Rem van den Bosch werkte enkele jaren vanuit Yerseke en kwam daar op het idee een hamburger op mosselbasis te maken. “Want mossels zijn gezond, voedingsrijk en de productie is duurzaam.” Het zou een mooie stap zijn in de zogeheten eiwittransitie, waarbij de voedingsproducenten gaandeweg eiwitrijke vleesproducten omwisselen voor vleesvervangers. En of het hem lukt om heel Nederland aan de mosselburger te krijgen? Hij is ervan overtuigd. Want hij liet de burgers proeven aan jongeren op scholen en aan voorbijgangers op de boulevard van Yerseke. En ook bij hem thuis aan de keukentafel zijn de kinderen er verzot op. “Dat is het beste testpanel”, zegt hij lachend.