Curio-studenten ontwerpen T-shirts, mokken en stickers in eigen pop-up store
Vrolijk bedrukte T-shirts vullen een kleine ruimte aan de Nobellaan in Bergen op Zoom. Een paspop staat te pronken voor het bestickerde raam van een pop-upstore, waarmee Curio de opleiding tot allround signmaker in de etalage zet. “Het richt zich op allerlei ontwerpen,” aldus instructeur Tim Goedschalk.
Tijdens de opleiding en in de winkel leren studenten de kneepjes van het designvak. Ook verkopen zij hun ontwerpen aan een breed publiek. Hierin krijgen ze alle vrijheid. “Er is niemand die zegt dat ze liever geel willen dan zwart.”
In de praktijk
De 20-jarige Jessy van der Zanden kan haar creativiteit kwijt in haar ontwerpen. Trots toont ze een mok met het ZuidWest TV-logo. Ook het gebruik van de plotter – waarmee ze folie snijdt voor stickers – heeft ze al goed onder de knie. Ze vindt het daarom leuk dat ze nu voornamelijk T-shirts leert bedrukken. “Je kan erop zetten wat je wilt en het zo groot of zo klein maken als je wilt.”
Kleine details en symbolen maken de 24-jarige Mo Arab enthousiast. Net als Jessy staat hij voor het eerst in de winkel. Dit keer is hij daarentegen bezig met een groter design: een leeuw. Het ontwerp komt op een zwart T-shirt, dat uiteindelijk voor vier euro verkocht wordt. Goedschalk werpt ondertussen een tevreden blik door de ruimte, die voorheen werd gebruikt voor de opslag van machines.
Hij is blij dat Jessy en Mo in de pop-up store hun kennis en vaardigheden in de praktijk kunnen brengen. Beide studenten willen, nadat ze zijn afgestudeerd, hun eigen zaak starten. Jessy is ambitieus: “Ik wil graag merchandise maken voor mijn favoriete bands.”
De winkel is op maandag tot en met vrijdag open, van 10 tot 13 uur. Bedragen variëren van één euro voor een sticker tot zes euro voor een cap of een tasje. In de meivakantie is de pop-up store twee weken dicht. Op vrijdag 3 juni sluit de pop-up store haar deuren.