Roosendaal

Dopperactie op JTC tegen plastic zwerfafval: ‘We willen meer bewustzijn creëren bij jongeren’

Gijs van Iwaarden Gijs van Iwaarden

Plastic zwerfafval is vandaag de dag nog steeds een groot probleem. Daarom werden er dinsdagochtend duurzame drinkflessen van het merk Dopper uitgedeeld op het Jan Tinbergen College (JTC) in Roosendaal. Dit werd gecombineerd met een gastles aan brugklassers door drie leerlingen die zich al langer bezighouden met het klimaat.

In 2021 hield Sjoerd van Wesel (15) samen met Nyncke Dijkers (14) een livestream van 12 uur om geld op te halen voor het klimaat. ’12 Uur Live’ werd toen opgericht door Sjoerd opgericht met Nyncke als zijn rechterhand. Later dat jaar wonnen ze de Young Impact Awards in de categorie ‘klimaat’. “Toen hebben we besloten om ons specifiek te richten op zwerfafval omdat het toch echt een groot probleem is”, vertelt voorzitter Sjoerd.

Meer bewustzijn creëren

Dinsdag kwamen ze bijeen op hun eigen school om kinderen te inspireren om iets tegen zwerfafval te doen, legt vicevoorzitter Nyncke uit. “We willen meer bewustzijn creëren bij jongeren. Zowel voor het minder afval in de natuur dumpen als het erop aanspreken als anderen dat wél doen.”

Het artikel gaat verder onder de foto.

Sjoerd en Sanne van ’12 Uur Live’ leggen het plastic zwerfafval probleem uit aan de brugklassers.

Quiz

Naast de uitleg over zwerfafval en de ‘plastic soep’, werden de kinderen ook kort aan het werk gezet. Ze moesten nadenken over hoe we het beste zwerfafval kunnen tegengaan. Ook kregen ze een online quiz voorgelegd met vragen over dit onderwerp. “Vragen als ‘hoelang duurt het voordat een plastic fles vergaat?’ of ‘horen sinaasappelschillen bij zwerfafval?’ kwamen hierbij aan bod”, vertelt Sjoerd. De winnaar van de quiz kreeg een Dopper en de overige Doppers werden onder de rest van de klas verloot

Vervolg

De drie jonge impactmakers hopen hun acties nog verder uit te kunnen breiden. “We gaan nog actievoeren met festivals om duurzamer om te gaan met plastic bekers. Daarnaast hopen we door onze acties uiteindelijk een grotere doelgroep aan te spreken”, vertelt Sanne Reniers (14), die zich bezighoudt met de creatieve kant van de organisatie.