Eindelijk gaat wooncorporatie schimmelklachten serieus nemen
Ruim tien jaar geleden betrok Kees de Brouwer zijn huurwoning aan de Bernhardstraat in Halsteren. Bijna meteen merkte hij dat er een vochtprobleem speelde maar meldingen bij verhuurder Stadlander leverden weinig op. Het werd alleen maar erger en inmiddels is er al een aantal jaren sprake van serieuze en zeer ongezonde schimmel. De woningcorporatie deed er weinig aan, totdat Kees streekomroep ZuidWest inschakelde…
Kees is niet de enige met het probleem. Zijn directe buren en ook andere bewoners in de straat hebben er al heel lang last van. Er zijn om die reden al meermaals mensen weer eerder vertrokken, de vochtproblemen, zwarte vlekken en ongezonde leefomstandigheden ontvluchtend.
In de afgelopen jaren kwam er, na wéér een melding, namens Stadlander wel eens iemand wat verf of andere middelen tegen de muren smeren maar echt helpen deed het niet, vertelde Kees ons enige tijd geleden. Zijn trapopgang was inmiddels helemaal zwart geworden en ook in de douche en woonkamer zat schimmel. Vaak kwamen de zwarte plekken al snel weer terug. “Het is één groot schimmelhuis”, aldus Kees. Een medewerker van een vaste aannemer die Stadlander inzet had al eens gezegd dat sloop eigenlijk de enige optie was, de constructie zou gewoon niet goed zijn.
De streekomroep inschakelen hielp
Van medewerkers van Stadlander kreeg Kees ook allerlei oorzaken te horen maar waar de bewoner echt op wachtte; concrete oplossingen, daar kwam het niet van. Daarom nam hij contact op met de ombudsman van ZuidWest. Die ging er eens achteraan bij de woningcorporatie en ineens kon er van alles. Er loopt nu een onderzoek, aangestuurd door vastgoedmedewerker Michel Hanselman van Stadlander. Die is meteen op nog wat zaken gewezen die echt niet deugen, zoals mankementen aan het toilet en een schuur waarbij de bakstenen los in de muren liggen. Dat wordt sowieso op korte termijn opgelost.
Eerst metingen
Het onderzoek naar het vocht kost wat meer tijd. Een lekdetectiebedrijf gaat sensoren plaatsen, die precies meten hoe groot de problemen zijn. Op basis daarvan wordt gekeken naar wat er aan oplossingen mogelijk is, niet alleen voor deze bewoner maar tevens voor zijn buren. Kees is blij dat er eindelijk echt wat gebeurd, al had dat natuurlijk niet zo lang moeten duren. Desondanks legt Asset Manager Brigitte Broijl namens Stadlander uit dat het heel belangrijk is dat huurders problemen blijven melden.
Heb jij ook een onderwerp voor onze ombudsman? Mail dan naar: [email protected]