West-Brabant

Er rijden veel mensen door na een aanrijding, ook in onze regio

Op donderdag 16 maart 2013 reed een bestuurder door na een aanrijding in Bergen op Zoom. Toen een agent de verdachte later wilde arresteren werd hij door een omstander in het gezicht geslagen. Foto: 112markiezaten

Hans-Jorg van Broekhoven Hans-Jorg van Broekhoven

Volgens het platform Independer rijden er in Nederland dagelijks minstens 200 bestuurders door na een ongeval. In een overzicht per regio en gemeente blijkt dat ook in ons deel van West-Brabant de cijfers er niet om liegen.

In 2022 hebben landelijk bijna 80.000 mensen een proces-verbaal aan de broek gekregen voor doorrijden na een ongeval, dat als misdrijf wordt aangemerkt. Dat is volgens Independer, een platform dat vooral prijzen van zaken als energie, hypotheken en verzekeringen vergelijkt, een flinke stijging ten opzichte van een jaar eerder. In ongeveer 1.400 gevallen was er bovendien sprake van slachtoffers met letsel. De berekeningen zijn gemaakt op basis van politiecijfers en gegevens van het Waarborgfonds.

Enorme toename in één jaar

Per uur gaat het gemiddeld om negen doorrijders, waarbij de situaties variëren van een geparkeerde auto raken tot een verkeersdeelnemer aanrijden. Ook bij blikschade is het verplicht je te melden overigens. De toename ten opzichte van 2021 is maar liefst 5.600 incidenten. Wie slachtoffer is van een doorrijder, kan zich melden bij het Waarborgfonds, dat vorig jaar ruim 68 miljoen uitkeerde.

Koplopers

In 2022 was Zuid-Holland koploper in doorrijden na een ongeval, met 118 aangiftes per 10.000 huishoudens. Gevolgd door Limburg (111) en Noord-Brabant met 99. Friesland is met ‘slechts’ 57 de provincie met verhoudingsgewijs de minste doorrijders.

Als we het per gemeente gaan bekijken zijn de drie hoogst scorende plaatsen Woerden, Utrecht (183), Dinkelland, Overijssel (176) en Zwartewaterland (172), ook in Overijssel.

Regionale cijfers

In onze regio zijn de cijfers over 2022 ook noemenswaardig. We hebben ze per gemeente op een rij gezet:

  • Bergen op Zoom – 127 per 10.000 huishoudens (geen verschil t.o.v. 2021)
  • Etten-Leur – 105 per 10.000 huishoudens (geen verschil t.o.v. 2021)
  • Halderberge – 86 per 10.000 huishoudens (-17,9 procent t.o.v. 2021)
  • Moerdijk – 115 per 10.000 huishoudens (+22,6 procent t.o.v. 2021)
  • Roosendaal – 133 per 10.000 huishoudens (+4,4 procent t.o.v. 2021)
  • Rucphen – 108 per 10.000 huishoudens (-15,4 procent t.o.v. 2021)
  • Steenbergen – 99 per 10.000 huishoudens (+4,8 procent t.o.v. 2021)
  • Tholen – 69 per 10.000 huishoudens (-6,3 procent t.o.v. 2021)
  • Woensdrecht – 137 per 10.000 huishoudens (+35 procent t.o.v. 2021)
  • Zundert – 118 per 10.000 huishoudens (+27,8 procent t.o.v. 2021)

Een aantal ontwikkelingen springen eruit. In Etten-Leur en Bergen op Zoom zijn de cijfers niet toegenomen, terwijl in Moerdijk, Zundert en met name Woensdrecht ze flink zijn gestegen. In Halderberge en Rucphen hebben ze het beter voor elkaar, daar is een behoorlijke afname van het gemiddelde aantal doorrijders.

Flinke straffen

Wie een aanrijding veroorzaakt is verplicht op die locatie te blijven tot de politie arriveert. Je bent strafbaar als je het niet doet en het kan tevens gevolgen hebben voor je verzekering, meldt Independer. Verzekeraars kunnen zelfs besluiten je polis te beëindigen. Op het misdrijf zelf staat een maximale gevangenisstraf van 3 maanden en een geldboete van in het uiterste geval 8.100 euro. Ook kan een rijbewijs voor maximaal vijf jaar ontzegd worden. Als een doorrijder zich binnen 12 uur alsnog bij de politie meldt, vervalt de vervolging.

Het hele Independer onderzoek vind je hier.