Fijnaart

Frank Kastelein (60) maakt escaperooms in ambulances, trailers en geldwagens

Rick Minnebach Rick Minnebach

Met tientallen vaste en mobiele ruimtes is Frank Kastelein niet weg te denken uit de wereld van de escaperooms. Met zijn bedrijf Escape Room Designer bouwt hij dagelijks aan nieuwe ontsnapkamers. “Het maken van een escaperoom is voor mij hetzelfde als het maken van een kunstwerk.”

Wie de werkplaats (“speeltuin”) van de Escape Room Designer betreed, kijkt zijn ogen uit naar de diverse rekwisieten die er te vinden zijn. Mobiele escaperooms in diverse thema’s, ambulances, geldwagens en een houten pallet vol met nep geld.

“Het is begonnen bij het Amerikaanse festival Burning Man”, vertelt Kastelein die naast een sportwagen zit die hij heeft gekocht voor een toekomstig project. “Als je op Burning Man bent geweest, dan mag en kan alles. Ik zag later op tv een item over Escape rooms, toen heb ik besloten om een dubbeldekker te kopen en in het thema van Sauna Diana te bouwen. Dat was ongeveer tien jaar geleden. Toen waren er dertig escaperooms in Nederland, en nu zijn het er 1700. Wij hebben die explosie meegemaakt en veroorzaakt!”

Kastelein hoeft maar een krant open te slaan, en krijg al inspiratie voor een nieuwe kamer. “Ik hoef maar toevallig iets te lezen en we gaan er aan beginnen. De martelkamer in Wouwse Plantage heb ik bijvoorbeeld verwerkt in een kamer.” Kastelein maakt naar eigen zeggen 70 procent van zijn kamers op ideeën die worden gevonden in de media. “We krijgen ook klanten die met voorstellen komen. Dan wordt je toch even uit je comfortzone gehaald. Maar daarna denk je toch ‘weer een nieuwe uitdaging’ en dan ga je er samen met de klant iets moois van maken.”

Bewustwording

Naast plezier vinden in het maken van de ruimtes, wilt Kastelein ook dat deelnemers ook leren van de escaperooms. Als voorbeeld noemt hij één van de geldbussen. De bus is ingericht als transport van illegale goederen afkomstig van het dark web. “Deze bus is speciaal gemaakt om bewustzijn van ondermijning te creëren. Met de bus gaan boa’s, politie en mensen van de handhaving het spel spelen en leren ze signalen die bij ondermijning horen.”

Naast informeren wilt Kasteilen ook mensen bewust maken van hun eigen handelen en het maken van fouten. Hij verwijst hier naar de trailer die is ingericht voor het transmissiebedrijf TenneT. De kamer is gemaakt om de medewerkers van dat bedrijf te informeren over hoe ze veilig moeten werken. Deelnemers moeten in de controlekamer van het bedrijf een bom onschadelijk maken om uitval van het elektriciteitsnet te voorkomen. Tijdens het spel kan een deelnemer een USB-stick tegenkomen. Wordt die gebruikt, dan wordt de computer van de controlekamer gehackt en moet er eerst een opdracht worden voltooid voordat het spel verder gaat.

Kunstwerk

Ondanks dat Kastelein al lang in het vak zit, voelt elke dag nog aan als een verassing: “Er zijn geen harde regels waar je je aan moet houden bij het bouwen van een kamer. De ene keer is de oplossing linksom, en de andere keer juist rechtsom. Iedere dag is weer een feestje, want je weet niet wat er de volgende dag gaat gebeuren. Als kunstenaar hoop je dat iemand iets voelt over je werk zonder dat je er iets over zegt. Dat is met een escaperoom precies hetzelfde: Ik zeg niks en toch gaan de mensen precies doen wat ik heb bedacht.”