Bergen op Zoom

Geen geld voor aanpassing gevaarlijke rotonde Zoomdam: ‘Kost één miljoen of meer’

De fietsoversteek bij de Zoomdam. (Google StreetView)

Han Verbeem Han Verbeem

De verkeersonveilige rotonde bij de Zoomdam en Burgemeester Stulemeijerlaan in Bergen op Zoom wordt voorlopig niet verder aangepakt. Dat laat het Bergse college de gemeenteraad weten, als reactie op een eerdere raadsmotie van de VVD.  Voor meer ingrijpende aanpassingen is geen geld, schrijft burgemeester Margo Mulder. En de kosten lopen al snel tegen de één miljoen euro of meer.

Tijdens schooldagen gaan vele honderden fietsers over de Zoomdam-rotonde. Het zijn scholieren die via de Halsterseweg naar RSG ’t Rijks fietsen, of vanuit het zuiden komend richting het Roncalli. Via de oost-westrichting doorsnijdt bovendien de snelfietsroute F58 het kruispunt. En het autoverkeer dat via het Boerenverdriet de Halsterseweg op wil, wordt eerst langs de rotonde de andere kant op geleid om vervolgens met een u-bocht weer terug te keren. Dit alles zorgt voor een onoverzichtelijke situatie, en werkt ongelukken in de hand – aldus de Bergse VVD-fractie. Het college erkent inmiddels dat de relatief nieuwe rotonde in de prakrijk te wensen overlaat. “Ook wij omarmen iedere stap die de verkeersveiligheid verder verbetert”, moet burgemeester Mulder toegeven.

Rubber drempels en rood asfalt

Zo heeft het college in april enkele verplaatsbare drempels laten aanleggen, die de snelheid van het autoverkeer moeten afremmen. Ook zijn extra lijnen op het wegdek aangebracht, is het trottoir wat verhoogd en het asfalt roodgeverfd. Maar volgens VVD-raadslid Josita Delhez is er méér nodig dan het plaatsen van rubber drempels of het aanbrengen van een ander kleurtje.

Overkluizen Zoom

Dat is mogelijk, aldus de burgemeester. Als de raad dat wil, “kan een uitgebreid onderzoek gestart worden om de kruising in zijn geheel opnieuw tegen het licht te houden.” Daarbij kunnen volgens het college verschillende oplossingen uit de bus komen; zoals het plaatsen van verkeerslichten of het bouwen van een tunnel voor fietsers en voetgangers. “Hierbij kan ook gedacht worden aan het deels overkluizen van de Zoom”, schrijft Mulder. Zodoende ontstaat meer ruimte voor het verkeer.

Geen garantie

Maar voor zo’n uitgebreid onderzoek is extra geld nodig, en daarin voorziet de huidige gemeentebegroting niet. En ook voor de daadwerkelijke uitvoerig moet de raad diep in de buidel tasten. Tenslotte moet de huidige kruising, die er nog maar enkele jaren ligt, vervroegd worden afgeschreven. De kosten voor “een andere kruispuntoplossing” lopen volgens de burgemeester “al gauw richting één miljoen euro of meer.” Bovendien biedt een aanpassing geen garantie dat er nooit meer een verkeersongeval op de Zoomdam komt, merkt de burgemeester op.