Roosendaal

Gemeente Roosendaal tevreden met verloop proeftuin Stationsplein: ‘We leren er alleen maar van’

Gijs van Iwaarden Gijs van Iwaarden

De gemeente Roosendaal is voorzichtig tevreden met het verloop van de tot nu toe aangelegde proeftuin aan het Stationsplein. De proeftuin zorgde voor de nodige aandacht op social media. Die feedback heeft de gemeente meegenomen in het verder ontwikkelen van de proeftuin.

Het doel van de proeftuin, en de bijbehorende roze stippen, is het verlagen van de maximale snelheid op de weg. Volgens de gemeente werd er voorheen veel geklaagd over hardrijders, en dus wilden ze hier wat tegen doen. Daarom is de gemeente in overleg gegaan met omwonenden en partners zoals de NS, Arriva en ProRail.

Het Stationsplein moet veel meer een verblijfsgebied worden dan de verkeersader die het tot nu toe was.

De nu geldende 30 km/u zone is volgens Anton van Osta, verkeerskundige van de gemeente Roosendaal, één van de verkeerskundige maatregelen. “Het Stationsplein moet veel meer een verblijfsgebied worden dan de verkeersader die het tot nu toe was”, vertelt Van Osta. Er zijn bewust geen verkeersdrempels in het gebied aangelegd, ondanks de verlaagde snelheid. Dat is omdat er veel busverkeer en hulpdiensten over de weg rijden.

De kleur van de roze stippen is niet een keuze van de gemeente maar van de omwonenden.

Van de proeftuin zijn de roze stippen de laatste tijd ruimschoots het grootste onderwerp van gesprek. Volgens Miriam Struijk, projectleider van de gemeente Roosendaal, had de kleur niet veel uitgemaakt. “Iedere kleur was verkeerd geweest. Blauw had bijvoorbeeld ook niet goed geweest”, vertelt ze. “De kleur is voortgekomen uit een aantal kleuren die voorgelegd zijn aan de omwonenden. Het is dus niet een keuze van de gemeente maar van de omwonenden.”

Aangenaam verrast

De roze stippen kwamen voor Peter Harskamp, lid van het klankbordgroep proeftuin Roosendaal, juist als een verassing. “Ik had verwacht dat heel de weg roze zou worden. Dat was het originele plan, maar dat bleek uiteindelijk niet te gaan”, vertelt hij.

Harskamp is aangenaam verrast met de veranderingen aan het Stationsplein. “Over de proeftuin ansich zijn we tevreden. Er kan nog wat meer groen bij en dat gaat ook nog gebeuren”, vertelt hij. “Voor ons is het nu belangrijk dat de proeftuinfase als opstap gebruikt wordt om daadwerkelijk dingen aan te pakken in het verdere centrum.”

De gemeente Roosendaal is niet alleen maar naar het gebied rondom het Stationsplein gaan kijken. Ook aan de Brugstraat, de Burgemeester Prinsensingel, de Dominestraat/ Bloemenmarkt en aan de Raadhuisstraat zijn er proeftuinen aangelegd.

Doorleren

Naar aanleiding van alle (online) reacties heeft de gemeente zeker dingen geleerd voor het verdere vervolg van de proeftuin. “Een proeftuin behoort nooit helemaal vlekkeloos te verlopen”, legt wethouder Evelien van der Star uit. “We leren er alleen maar van dat de 30 kilometer zone later aangebracht is. Ik vind dat je dat als overheid ook moet kunnen zeggen.”