Roosendaal

Graffitikunstenaar Remco wil Roosendaal dolgraag versieren: ‘Geen bloemkolen meer’

Sven de Laet Sven de Laet

Het mag allemaal wel wat mooier in Roosendaal, vindt de Roosendaalse Lijst. Als het aan de partij ligt, wordt de stad de komende tijd opgefleurd met foto’s en street art. Een uitstekend idee, vindt graffitikunstenaar Remco van den Beemd.

De lokale partij ergert zich aan de lelijke plekken in de stad. Dat moet anders kunnen, vindt raadslid Marco Schillemans. “Meerdere gemeente verfraaien al langer het straatbeeld. Denk aan Leusden en Breda. Maar ook in onze Belgische buurgemeente Essen en in Antwerpen worden saaie, grijze elektriciteitskasten opgefrist met tekeningen, foto’s en graffitibeelden.”

Wat ik zou zeggen als ze me hiervoor vragen? I’m in!

Ras-Roosendaler Remco van den Beemd ziet het wel voor zich. Al een kleine zeven jaar runt hij The Loods: een urban plek, waar mensen samenkomen om legaal graffiti te spuiten, te skaten en BMX’en óf om gewoon even te hangen. “Het zou toch supermooi zijn als we onze stad kunnen versieren met typisch Roosendaalse kunstwerken. Wat ik zou zeggen als ze me hiervoor vragen? I’m in. Kleur de stad!”

Het zou zelfs niet de eerste keer zijn dat Remco zich mag uitleven in de binnenstad. “Een paar jaar terug ben ik gevraagd om het Kadetunneltje onder handen te nemen. Om de twee jaar wordt het ontwerp weer volledig vernieuwd.” Al pakt hij het tegenwoordig wel iets anders aan. “De eerste keer heb ik een week in mijn eentje staan buffelen. Nu regel ik gewoon een groepje talenten uit The Loods. Muziekje erbij, drankje erbij… Dan zijn we binnen twee dagen helemaal klaar.”

Op dit moment zijn de portretten van verschillende lokale legendes te bewonderen in het tunneltje. “Denk aan zanger Jack Jersey, Johnny Eenoog en blues-artiest McAnthony. Én een van de kunstenaars vond dat ik er ook bij moest, dus die heeft mijn kop hier levensgroot op gezet. Toch wel vet, hoor.”

Op dit moment prijkt het hoofd van Remco tussen andere Roosendaalse legendes in het Kadetunneltje.

Als de verfraaiing inderdaad doorgaat, is volgens Remco het allerbelangrijkst dat er wordt geluisterd naar de inwoners zelf. “Ze hebben een tijdje terug ontzettend veel geld gestoken in die nieuwe vormgeving van al het reclamemateriaal, zoals het Roosendaalse logo. Dat wordt dan bedacht door een clubje mensen dat niks met Roosendaal heeft. Nou, op die bloemkool zat niemand te wachten.”

Dat het oude logo van Roosendaal (rechts) werd vervangen door de ‘bloemkool’ (links), vindt Remco maar niks.