Roosendaal

Graffitikunstenaars uit heel Nederland maken kunstwerken in Roosendaalse Kadetunnel

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

De graffitikunstwerken die zijn gebaseerd op de Roosendaalse iconen Jack Jersey en Johnny Otis, zijn verdwenen van de muren in de Kadetunnel. Na vijf jaar krijgt de fiets- en voetgangerstunnel een metamorfose. Graffitikunstenaars vanuit het hele land zijn zaterdag naar Roosendaal afgereisd om de tunnel een nieuw uiterlijk te geven: in junglestijl.

Het grote project gebeurt onder leiding van The Loods H.O.F. “En toen de gemeente Roosendaal ons vroeg of we dit project weer wilden aannemen, hadden we maar één voorwaarde”, vertelt Remco van den Beemd. “Creatieve vrijheid, wel binnen het thema natuurlijk.”

Zestien artiesten uit heel het land zijn sinds zaterdagochtend vroeg al bezig. “Er komt iemand uit Sneek, iemand uit Amsterdam, en iemand uit Eindhoven. Eigenlijk komen er maar een paar uit Roosendaal”, vervolgt Van den Beemd. “Iedere kunstenaar krijgt zijn eigen stuk muur.” Daar zijn een paar dagen vooraf al voorbereidingen voor getroffen. “We hebben alle muren dezelfde egale kleur gegeven, en iedere graffiti-artiest ingedeeld bij een vak. Zo konden ze vanmorgen gelijk beginnen.”

Welcome to the jungle

Zaterdagmiddag was de groep al een heel eind. Kleurrijke tijgers, giraffes, kameleons en hagedissen sieren de muren. “Het belangrijkste is dat de grote werken vandaag afgerond worden, en aankomende week vullen we de achtergronden op met blaadjes en kleuren. Die taak neem ik op me. Dan heb ik naast het organiseren toch ook wat graffitiwerk kunnen doen.”

Het is niet de eerste keer dat de groep van The Loods de Kadetunnel onder handen neemt. “Vlak voor Corona hebben we de muren versierd met Roosendaalse iconen. En nu dus de jungle. Mooi vlak voor de kermis begint, straks lopen al die duizenden mensen door de vernieuwde tunnel.”

Stad als Canvas

De nieuwe graffitischilderingen in de Kadetunnel horen bij het Roosendaalse project ‘Stad als Canvas’. Dat is een initiatief van Roosendaal Citymarketing, in samenwerking met Cultuur Verbindt Roosendaal en de gemeente Roosendaal. Met dit project krijgt (lokaal) talent een podium, en door middel van kunstuitingen wordt het verhaal van Roosendaal zichtbaar gemaakt in de openbare ruimtes van de stad.

Bekendheid

Mensen kennis laten maken met graffiti en er meer bekendheid voor creëren is één van de dingen waar The Loods voor staat. “We hebben laatst bijvoorbeeld ook een graffiti-jam georganiseerd”, legt medebestuurslid Dion van Broek  uit. “Die graffiti-jams zijn goed voor ons netwerk. Zo hebben we alle kunstenaars voor vandaag kunnen verzamelen. Hiermee zetten we Roosendaal echt op de kaart.”