Groene entree voor Putte haalt de snelheid uit ‘racebaan’ Antwerpsestraat
Veel is er al over gesproken en vergaderd maar sinds zaterdag komen ze er eindelijk: de bloembakken en groenbuffers aan de Antwerpsestraat in Putte. De planten en bomen komen te staan in het middenvak tussen beide rijbanen en moeten de snelheid uit het verkeer halen. Ter plaatse geldt een 50-kilometerlimiet maar er wordt consequent te snel gereden. De bakken zijn een initiatief van Dorpsplatform Putte, in samenwerking met de gemeente Woensdrecht en landschapsarchitect Roel de Dooij.
Temidden van sneeuw en wind plaatsten plantsoenmedewerkers zaterdagochtend de eerste planten in het perkje, net op tijd voor de komst van de wethouder en de genodigden voor de officiële start van het project. Een bijzonder moment waar het Dorpsplatform Putte lang naar heeft uitgezien. Hoewel het fonds met iDop-geld voor dorpsontwikkelingsinitiatieven de bodem al had bereikt, wist het platform toch de nodige middelen bijeen te brengen. En ook zijn er ondernemers, zoals architect Roel de Dooij, die bereid zijn om het plantsoen te onderhouden en dat scheelt weer in de kosten.
Visitekaartje
Wethouder Hans de Waal nam de honneurs waar voor zijn college-genoot Jeffrey van Agtmaal. De Waal is blij met de aanpak van de straat als entree en visitekaartje van het centrum van Putte. “Dit komt de leefbaarheid ten goede en hier hebben we allemaal wat aan”, sprak De Waal bij de ingebruikname van de plantenbakken. Deze zijn vervaardigd uit plaatstaal, volgens ontwerp dat De Dooij in samenspraak met het Dorpsplatform heeft gemaakt.
Vrachtverkeer
De verkeersdoorstroming is al jarenlang reden voor zorg; niet alleen geldt de Antwerpsestraat als ‘racebaan’ maar ook het voortdenderede vrachtverkeer beschadigt de huizen die pal langs de weg staan. Eind vorig jaar sprak een bewoner in tijdens de Opinieraad van de gemeente Woensdrecht en vertelde hoe het plafond in zijn woning letterlijk omlaag is gevallen. Het aanpakken van de overlast van vrachtverkeer – “dat is weer een heel andere kwestie”, aldus De Waal. “Het verminderen van de snelheid pakken we nu eerst aan.”