Bergen op Zoom

Grondverkoop rond voor buitendijkse containerterminal Noordland: gemeente wil prijs niet noemen

Wethouder Jeroen de Lange (rechts op de foto) en Gert Bervoets ondertekenen de verkoopovereenkomst van de grond.

Han Verbeem Han Verbeem

De bouw van de nieuwe containerterminal van Bergen op Zoom is weer een stap dichterbij. De Belgische transportonderneming H. Essers, die onlangs de Meéús Groep heeft overgenomen, heeft van de gemeente een perceel van 22 hectare gekocht aan de kop van het Noordland. Dinsdag ondertekenden wethouder Jeroen de Lange en directeur Gert Bervoets de koopovereenkomst. De Lange ziet economische kansen voor Bergen op Zoom én de regio. Wethouder De Lange wil niet zeggen voor welk bedrag hij de grond heeft verkocht. Dat maakt Bergen op Zoom pas later openbaar.

Praten over geld voelt ongemakkelijk, zo blijkt tijdens de persconferentie van dinsdag. Wethouder De Lange vindt dat het ‘aan de initiatiefnemer is’ om daarover uitspraken te doen. Bervoets wil slechts opmerken dat de vierkante meters in Bergen op Zoom niet goedkoop zijn. In (Belgisch) Limburg, waar de onderneming is gevestigd, gaat dat anders: daar heeft de overheid in het verleden gratis grond gegeven om economische groei te stimuleren. De Nederlanders gaan daar duidelijk anders mee om.

Versterkte kademuur

Wethouder De Lange is enorm blij dat de kogel nu eindelijk door de kerk is. Na vele jaren van voorbereidingen en planherzieningen is het nu eindelijk zo ver. Er komt een buitendijkse terminal met een versterkte kademuur van 325 meter lang. Volgens het bedrijf zou de kade zelfs de waterkerende functie deels overnemen van de bestaande dijken; het waterschap Brabantse Delta nuanceert dit. “De kade draagt wel bij aan de waterveiligheid en aan de robuustheid van de huidige kering maar is niet waterkerend”, zegt Carlijn Bus van het Waterschap.
Aan de binnendijkse zijde komt een opslag met 22 hectare aan magazijnruimte. Twee containerkranen verplaatsen de containers van en naar de schepen. De nieuwe buitendijkse containerterminal aan de kop van het Noordland zal vanaf 2024 een capaciteit van zo’n 250.000 TEU per jaar verwerken. TEU is een volume-eenheid voor containertransport. Een container van één TEU is 20 voet lang, 8 breed en 8,5 hoog (6 x 2,4 x 2,6 meter). De meeste transportcontainers hebben een omvang van 2 TEU.

Duurzaam en veilig

De bestaande containeroverslag aan de Vierlinghweg kan maximaal 140.000 TEU per jaar verwerken, deze capaciteit wordt met ruim tweederde uitgebreid. De huidige overslag verdwijnt en maakt plaats voor ‘kleine waterbedrijvigheid’. De containeroverslag biedt voordelen, merken de ondertekenaars op. Duurzaam, minder vervoersbewegingen over de weg en een veilige en efficiënte aanpak maken de binnenvaart tot een geliefd transportmiddel. Gelegen tussen wereldsteden Antwerpen en Rotterdam, is Bergen op Zoom dé uitvalsbasis in Nederland – merkt Bervoets op. Daarom wordt de stad ook uitvalsbasis voor de Nederlandse activiteiten van H.Essers.

Economische boost

Wethouder De Lange ziet vooral kansen voor Bergen op Zoom met een boost voor de lokale en regionale economie. Want de Markiezenstad wordt “steviger op de kaart gezet als een logistieke hub”, oftewel een plaats waar verschillende transportvoorzieningen samenkomen. Snelwegen A4 en A58, vervoer per spoor en over water, opslag en warehousing: Bergen op Zoom heeft het allemaal te bieden.

Geen stikstofbezwaren

Ook directeur Bervoets heeft grote plannen met Bergen op Zoom. Uitbreidingen liggen in het verschiet en ondanks de nabijheid van de Natura 2000-gebieden van de Oosterschelde ziet hij daarin geen hindernis. Ook complicaties met stikstofuitstoot en PFAS-stoffen zijn niet te verwachten, leggen zijn technische adviseurs uit tijdens de persbijeenkomst. Zo zou de bouw van de terminal geheel stikstofneutraal zijn uit te voeren. Al met al ligt voor Bergen op Zoom volgens de gemeente een glorieuze toekomst als havenstad in het verschiet. “De toekomst gebeurt vandaag”, aldus De Lange.