Etten-Leur

Het is Black Friday, maar voor sommige ondernemers is dit een minder groot feest: ‘Waardeloos!’

Stijn Nooijens Stijn Nooijens

Black Friday. Dat is de laatste vrijdag van november, en een dag met kortingen en acties in winkels. Een feest voor de consument, maar is dat feest net zo groot voor de ondernemer?

“Waardeloos”, reageert winkeleigenaar Patrick Baremans. In het winkelcentrum heeft hij een aantal winkels waaronder, Van Gastel Mode en Style by van Gastel. “Het is iets wat vanuit Amerika is over komen waaien. Daar is het zo dat je écht alleen op die vrijdag flinke kortingen kan krijgen, maar bij ons is het al weken aan de gang. We zijn compleet aan het doorslaan hier.”

Ik zie het hele jaar al kortingen voorbijkomen.

Voor de mensen in de winkelstraten is het leuk inkopen doen voor bijvoorbeeld de decembermaand. Maar niet iedereen wacht met smart op de ‘koopjes’. “Ik zie het hele jaar al dezelfde soort kortingen voorbijkomen. Ik vind het dan nu op Black Friday niet zo bijzonder”, laat een winkelende dame weten.

Een echtpaar uit Lage Zwaluwe is aan het shoppen voor de verjaardag van de Goedheiligman. “Wij wachten echt niet op Black Friday hoor”, laten ze weten. “Ze gooien eerst de prijzen omhoog om ze vervolgens met Black Friday weer te verlagen. Dan betaal je dus gewoon de normale prijs”, denkt de vrouw hardop.

Een meisje geeft aan dat zij toch wel wacht met de aankoop van bepaalde producten tot het daadwerkelijk Black Friday is. “Als ik bijvoorbeeld een telefoon wil aanschaffen, wacht ik wel even tot hij in de aanbieding is”, zegt ze.

Ondernemen

Voor ondernemers is niet altijd even gemakkelijk om iets ‘zomaar’ met korting te verkopen. “We werken met merken met vastgestelde verkoopprijzen. Wij kunnen niet zomaar een tientje van de prijs halen of juist toevoegen”, legt Baremans uit.

We gooien nu een hoop marge weg, terwijl dit helemaal niet nodig is.

Toch zal de winkeleigenaar mee moeten doen met het geven van de kortingen. De winkelstraten hangen vol met reclame voor Black Friday. “Daar ben ik niet blij mee. We gooien nu een hoop marge weg, terwijl dat helemaal niet nodig is.” Baremans vervolgd dat het nu pas koud wordt. Veel mensen gaan nu pas een winterjas of dikke trui kopen. “Dat we dus nu al met kortingen gaan werken is dan doodzonde.”

Drukte in de winkelstraat van Etten-Leur.