Huijbergen

Voor juf Marieke is het iedere dag Buitenlesdag: ‘Kinderen verdienen het om lekker veel buiten te zijn’

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

Rekensommen maken tijdens het trefballen of hinkelend woordjes leren op het schoolplein, dat zijn geen typische reken- en taallessen. Toch wordt buiten lesgeven steeds populairder. Kinderen krijgen door meer buiten te zijn een betere concentratie en maken makkelijker vrienden. Tijdens de Nationale Buitenlesdag wordt er extra aandacht besteed aan deze bijzondere manier van lesgeven.

Bij juf Marieke Suikerbuik van basisschool Ste. Marie in Huijbergen is het iedere dag Buitenlesdag. Dagelijks gaat ze samen met haar klas door weer en wind de buitenlucht in. ‘’Af en toe vragen collega’s zich af of het niet te koud is. Gelukkig weten ouders dat ik graag naar buiten ga, dus daar worden de kinderen op aangekleed.’’

Spelenderwijs leren

De juf merkt dat er, vooral bij de kleinere kinderen, veel behoefte is aan beweging. Buitenlessen zien ze als spelen en genieten er daarom enorm van. ‘’Soms vragen leerlingen aan me wanneer ze rekenles hebben, dan vertel ik dat ze dat net hebben gehad.’’ Als voorbeeld noemt ze een soort trefbal, waarbij kinderen die afgegooid worden eerst een rekensom moeten oplossen voordat ze weer terug het veld in mogen. ‘’Het is echt spelenderwijs leren.’’

Loslaten

‘’Wat veel leerkrachten tegenhoudt om meer bewegend en buiten les te geven, is het stukje loslaten van het vaste lesprogramma’’, vervolgt Marieke. ‘’Ik doe ook niet altijd alles uit het werkboek, ik kijk eerst wat er in beweging kan.’’ Vooral rekenlessen gaan goed in de buitenlucht, maar ook tijdens het leren van letters en het oefenen van woordjes zijn er tal van mogelijkheden op het schoolplein. ‘’Natuurlijk kijk ik ook naar welke lessen wél binnen moeten. Soms vinden kinderen het ook lekker om even lekker te zitten en te werken.’’

Begin klein. Ga niet gelijk je hele rekenles naar buiten, begin gewoon eens met één opdracht

In een klas lesgeven geeft een soort controle, dat is anders dan buiten. ‘’Het schoolplein zien leerlingen als een plek om te spelen. Daar moeten dus afspraken over gemaakt worden.’’ Dat gaat bij haar klas erg goed. Wanneer Marieke aangeeft dat de les op het plein is, staan de leerlingen binnen drie minuten aangekleed klaar om te starten. Een kwestie van veel doen, verklaart ze. ‘’Begin klein. Ga niet gelijk je hele rekenles naar buiten, maar begin gewoon eens met één opdracht. De herhaalopdracht bijvoorbeeld.’’ Alle tips en tricks deelt Marieke op haar website.

Steentje bijdragen

‘’Kinderen verdienen het om lekker veel buiten te zijn. Tegenwoordig bewegen ze in hun vrije tijd heel weinig, ik denk dat we hierdoor als school een steentje bij kunnen dragen aan meer beweging.’’