Het monteursvak verandert door opkomst elektrische auto’s: ‘Studenten proberen er ver vandaan te blijven’
De Nederlandse autotechniek verandert in een rap tempo. Met het oog op het klimaat verschijnen er steeds meer elektrische auto’s op de weg. Dat is goed voor onze ecologische voetafdruk, maar het brengt ook de nodige uitdagingen voor de monteursopleidingen.
Blauwe overalls met olievlekken erop, vettige vingers en nog net geen roetvegen op het gezicht. Dit is het beeld dat de meeste mensen hebben bij een automonteur. Dit beeld gaat misschien wel veranderen de komende jaren. Want bij elektrische auto’s (EV’s) komt veel minder sleutelen en olie kijken.
De EV’s, hybride en waterstofauto’s zijn bij de technische opleiding van Curio de afgelopen jaren steeds vaker en meer in het lespakket gekomen, vertelt docent motorvoertuigen Joost Brand. “De laatste jaren zijn ze dit ook gaan examineren. Hiervoor staan diverse voertuigen klaar die erop voorbereid zijn”, vertelt Brand. “Er komen steeds meer EV’s op de weg en daar moeten wij op anticiperen.”
Wereld van verschil
Hoewel elektrische en brandstofmotors een “wereld van verschil” zijn, vindt Brand de elektrische motor op het techniekvlak een heel mooi iets. Het heeft namelijk een veel hoger rendement dan een dieselmotor. De docent probeert zijn studenten ook enthousiast te maken voor de toekomstige voertuigen. “We kunnen er niet omheen”, vertelt hij.
Enthousiasmeren
Of dat enthousiasmeren lukt, is maar de vraag. “De studenten vinden de benzine en dieselmotoren mooi. Daarvoor hebben zij het vak gekozen. Ze houden van het geluid en de geur. Ze proberen ver van de EV vandaan te blijven”, vertelt Brand. Dat blijkt ook bij de Curio studenten. “Aan elektrische auto’s kan je niet zo veel sleutelen. Als de accu het begeeft dan wordt de auto total loss verklaart”, vertelt Michael Beems (22).
Er is gelukkig nog genoeg tijd voor de toekomstige automonteurs om te wennen aan het idee van straten gevuld met milieuvriendelijke auto’s. “Brandstofauto’s worden nog steeds verkocht dus ik kan nog wel even door”, vertelt student Joris Rentrop (28). Docent Brand verwacht dat er les wordt gegeven met fossiele brandstofauto’s tot 2040 à 2050. “Duitsland heeft bijvoorbeeld al uitstel gekregen voor hun branche. De huidige auto’s met verbrandingsmotoren moeten namelijk ook nog steeds onderhouden worden.”