Tholen

Inwoners­ondersteuning Tholen: ‘Voor alle vragen over werk, inkomen, jeugd, inburgering en onderwijs’

Het gemeentehuis van Tholen.

Han Verbeem Han Verbeem

Vanaf maandag 14 april kunnen inwoners van de gemeente Tholen terecht bij een nieuwe, centrale plek voor hulp en advies: Inwonersondersteuning Tholen. Dit is een samenwerking tussen de gemeente Tholen en organisatie WijZijn – zo laat wethouder Corniel van Leeuwen weten. “Inwoners hoeven niet meer te zoeken naar de juiste afdeling binnen het gemeentehuis. Alle vragen over werk, inkomen, zorg, jeugd, onderwijs en inburgering kunnen vanaf nu op één plek worden gesteld.”

Wie belt met het nummer van de gemeente Tholen (140166) en een vraag heeft over het sociaal domein, wordt automatisch doorverbonden met Inwonersondersteuning Tholen. Daar krijgt de inwoner direct een maatschappelijk werker van WijZijn aan de lijn.

Hulp bij allerlei vragen

Inwoners kunnen terecht voor informatie, advies en ondersteuning. Bijvoorbeeld bij vragen over opvoeden, schulden, werk, eenzaamheid of het huishouden. De hulp is gratis en er is geen verwijsbrief nodig. “Mensen kunnen zelf contact opnemen. Dat maakt het makkelijk om snel hulp te krijgen,” zegt wethouder Van Leeuwen. “We willen dat inwoners sterker in hun schoenen staan, ook als het even tegenzit.” De maatschappelijk werker denkt mee over een oplossing die bij de situatie past. Als er meer hulp nodig is, nemen consulenten van de gemeente contact op om verder te helpen. Dit heet een maatwerkvoorziening.

Verbonden voelen

De gemeenteraad besloot eerder dat er een nieuwe aanpak moest komen voor hulp aan inwoners. De samenleving verandert, en zorgvragen worden steeds ingewikkelder. Met Inwonersondersteuning Tholen wil de gemeente eerder en beter helpen. Van Leeuwen: “We willen dat inwoners zich verbonden voelen, samen oplossingen zoeken en niet te lang wachten met hulp vragen. Dit nieuwe loket maakt dat mogelijk.”

Inwonersondersteuning Tholen is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 8.30 tot 12.30 uur.