Roosendaal

Kapotte trein bij spoorwegovergang in Roosendaal zorgde voor flinke files

Bij deze spoorwegovergang aan de Willem Dreesweg zijn regelmatig storingen © Archief ZuidWest Update

Emma Janvier Emma Janvier

Door een defecte trein in de buurt van de Willem Dreesweg spoorwegovergang in Roosendaal liepen veel automobilisten maandagochtend extra reistijd op. De trein had op zondagavond al problemen, maar kon op dat moment nog niet opgehaald worden door ProRail. Dat resulteerde maandagochtend in flinke files.

Een woordvoerder van ProRail meldt dat dit niet de normale gang van zaken is. “Normaal zou een trein gelijk opgehaald worden, maar in verband met werkzaamheden die maandag van start gaan in Roosendaal hebben we besloten om dat voorrang te geven en de gestrande trein maandagochtend op te halen.”

Verkeerde locomotief

Toen de defecte trein echter ’s ochtends opgehaald werd, bleek dat de verkeerde locomotief was gestuurd. “De hulplocomotief die naar Roosendaal gereden was had een bovenleiding nodig”, aldus de woordvoerder. “Maar die bleek niet aanwezig te zijn op dat stuk van het spoor.”

Als oplossing moet er een diesellocomotief uit Antwerpen komen om de trein op te halen. De trein is tegen het einde van de ochtend opgehaald en de spoorwegovergang is weer open. Wel rijden er nog steeds (bijna) geen treinen tussen Roosendaal en Essen, vanwege stakingen in België, laat de woordvoerder van ProRail nog weten.

Frustraties op Facebook

Veel mensen uitten maandagmorgen hun frustraties over de files op Facebook. “Ik ben al bijna anderhalf uur onderweg vanuit de Tolberg om de kids naar school te brengen in het centrum”, schrijft een van de leden van Facebookgroep van ‘Wat Gebeurt Er Allemaal In Roosendaal’. Iemand anders meldt dat hij maandagochtend veertig minuten over zijn reis naar werk heeft gedaan, in plaats van tien.

Uiteindelijk laten veel weggebruikers weten dat ze omrijden via Nispen om extra vertraging te vermijden. “Via Nispen gegaan. Sportstraat staat ook muurvast”, plaatst iemand in een reactie op Facebook.