Roosendaal

Basisschool De Kroevendonk verhuisd naar noodlokalen, nieuw gebouw opent in 2023

Niek de Bruijn Niek de Bruijn

Op basisschool De Kroevendonk in Roosendaal zitten kinderen met en zonder een beperking bij elkaar in de klas. Door de enorme behoefte aan inclusief onderwijs, is de school inmiddels uit zijn voegen gebarsten. Momenteel krijgen de leerlingen les in noodlokalen, die zijn gevestigd in containers aan de Elisadonk. In de zomer van 2023 verhuist de school naar een nieuw gebouw aan de Langdonk.

“Ieder kind heeft recht op toegankelijk, inclusief onderwijs,” vindt directeur Teun Dekker. “Het gaat erom dat je je organisatie zo inricht, dat je ieder kind geeft wat hij of zij nodig heeft. De expertise uit het speciaal onderwijs, moet je hier in huis halen.”

Internationale verplichting

Toch is De Kroevendonk een reguliere basisschool. “We worden in de nieuwbouw ook zo bekostigd, terwijl we wel speciale voorzieningen in huis halen, zoals een lift en een snoezelkamer. Dat zijn de uitdagingen,” aldus Dekker. Volgens hem heeft ieder kind recht op toegankelijk, inclusief onderwijs. “Dat is een internationale verplichting.” Hij benadrukt dat iedereen voldoende aandacht krijgt.

Ontwikkelingsmogelijkheden

Maar waar ligt dan de grens, wordt vaak aan hem gevraagd. “De grens is er, maar we weten niet waar die ligt. We willen leerlingen met open vizier ontvangen en kijken wat zij nodig hebben in hun ontwikkeling.”

De grens is erg afhankelijk van de ontwikkelingsmogelijkheden van een leerling, waar de leerkrachten in het nieuwe gebouw extra aandacht aan willen schenken. “Die mogelijkheden zijn niet afhankelijk van een bepaald label of een bepaalde beperking,” aldus Dekker.

Kansengelijkheid

Ondanks dat sommige leerlingen iets ‘anders’ hebben dan de rest, zijn het voor Safouan uit groep acht “gewoon normale kinderen. Het maakt niet uit of iemand een beperking heeft.”

Lizz uit groep zes, die hopelijk nog net een half jaar les gaat krijgen in het nieuwe gebouw, is het eens met Safouan. Ze heeft een klasgenootje met het syndroom van Down. “Ik zie hem gewoon hetzelfde als dat ik ben.”

De jongen met Down zat vorig jaar bij Laura uit groep 7 in de klas. “Het is fijn dat hij hier naar school kan, samen met kinderen die geen beperking hebben.” Zo wordt de jongen geholpen met zijn opdrachten, die soms wat anders zijn dan die van zijn klasgenoten. Dekker: “Er wordt vaak gesproken over kansengelijkheid, maar dat betekent niet dat iedereen hetzelfde moet doen.”