Kroegtijgers helpen met filmpjes mee in zoektocht naar nieuwe barman
Dat de horeca sinds deze week weer open mag, is voor Maurice Broeren van café Donkenhof in Wouw geweldig nieuws. Maar door de lockdowns van de afgelopen twee jaar, heeft hij net als veel andere uitbaters een probleem: te weinig personeel. Daarom schakelt de kroegbaas nu zijn vaste gasten in voor een heuse wervingscampagne.
Maurice zag de afgelopen tijd verschillende personeelsleden vertrekken. “Gelukkig niet gedwongen. Het waren bijvoorbeeld twee meisjes die het niet meer konden combineren met hun nieuwe studie. Of een van mijn fulltime krachten, die het na negen jaar ook weleens fijn vond om in het weekend en ’s avonds thuis te zijn.”
Begrijpelijk, maar het bracht Maurice in een lastig parket. “Ik zat er nogal mee, dus vertelde ik het hier in het dorp tegen wat mensen.” Het bleek het vonkje voor een mooi initiatief. “We hebben er een tijdje op zitten broeden hoe we nieuw personeel kunnen werven. Dat is nog niet zo makkelijk, namelijk. Toen kwam een van de gasten met het idee om filmpjes te maken.”
Wat daar dan in te zien is? “De gasten zelf. Want niet alleen voor ons is het vervelend als er geen barman staat, ook voor de mensen die bij ons komen voor een drankje. Bijvoorbeeld voor een groepje meiden, dat hier altijd wat cocktails komt drinken. In het filmpje willen zij wat lekkers bestellen, maar dan komen ze erachter dat er niemand is om de boel te mixen.”
Voor Maurice is de actie een extra steuntje in de rug. “Dat je gasten zo meeleven, is zeker bijzonder.” Bijkomend voordeel is dat potentiële sollicitanten ook meteen weten wie ze straks aan de bar kunnen verwachten. “Dat zou ze zomaar eens over de streep kunnen trekken.”