Leerlingen ’t Rijks bouwen miniatuur Vastenavendwagen
De Stichting Vastenavend en RSG ’t Rijks in Bergen op Zoom werken samen om jongeren meer te betrekken bij de Vastenavend. Vierdeklassers bouwen tijdens lessen Technologie & Toepassing aan een eigen miniatuurwagen. Woensdag bezochten ze bouwclub De Vlaojestaampers in Steenbergen. Docent Peter Vroon: “Ze krijgen hier een beeld hoe een wagen van A tot Z wordt gebouwd.”
De pubers worden in kleine groepjes rondgeleid door de bouwloods. Daar staat de Vastenavendwagen al opgesteld. “Het moet zo gemaakt zijn dat het één geheel lijkt”, vertelt een van de Vloajestaampers. Hij laat een aantal constructietekeningen zien. “Het meeste werk zit in het maken van de koppelingen. Het moet allemaal draaien.” Vervolgens worden de wagens afgewerkt met piepschuim, purschuim, schuimrubber of papier maché. “Moet je kijken! Van binnen zie je de hele constructie nog zitten”, roept een van de excursiebegeleiders enthousiast.
Draaien en bewegen
Ernad Omerovic van ’t Rijks heeft zijn ontwerp bij zich. “Vanuit daar gaan we kijken wat we nodig hebben om het te bouwen.” Van de Vloajestaampers leert hij waar hij op moet letten in zijn ontwerp, waarop heksen te zien zijn. Zo zijn de muziek en de kleuren die gebruikt worden in de wagen erg belangrijk. “Hopelijk levert deze excursie wat meer creativiteit op.”
Tekst gaat verder onder afbeelding.
Zijn klasgenoot Emar Trompert staat geboeid te luisteren. Hij leert veel over de techniek achter een Vastenavendwagen. “Ook het thema is heel erg belangrijk.” In het ontwerp van zijn groepje staat de onderwaterwereld centraal. De Vloajestaampers leggen hem uit dat het leuk is om de poppen te laten draaien en te bewegen. Dat wil Emar gaan toepassen bij het hoofd en de scharen van een krab. Die komt bovenop zijn miniatuurwagen.
Bouwe be’ouwe
Momenteel zijn de leerlingen bij Technologie & Toepassing bezig om een speelgoedauto uit elkaar te halen. Zo kan de miniatuurwagen daadwerkelijk rijden. Daarnaast is de documentaire Bouwe be’ouwe vertoond. “Het ging gelijk leven in de klas”, aldus docent Peter Vroon. Inmiddels staat het project in een landelijke Techniek & Toepassing-database. Volgens Vroon is het niet alleen interessant voor deze regio. Zo is het project ook geschikt voor de bouw van corsowagens.
Kennismaken met verenigingsleven
Vroon vindt het ook belangrijk dat zijn leerlingen kennismaken met het verenigingsleven. “Ze kunnen hier kracht uit halen, laten zien waar ze goed in zijn en daar waardering voor krijgen.” De Steenbergse bouwgroep gaat de wagens uiteindelijk jureren.
Emar heeft weinig met carnaval, biecht hij op. Ondanks zijn creativiteit, heeft hij geen ambitie om bij een bouwgroep te gaan. Dit in tegenstelling tot Emar. Hij is wel om door het project. “Het lijkt me erg gaaf om samen aan iets te werken.”
Lees ook: Vastenavendbouwclubs komen in de stemming met docu Bouwe be’ouwe