Lichttorenhoofd in Etten-Leur wordt fietsstraat: ‘Fietser bepaalt het tempo’
Zwaar verkeer wat over verkeersdrempels dendert, fietsers die over de stoep rijden en iedere dag weer een vervelende ochtendspits. Bewoners van het Lichttorenhoofd in Etten-Leur waren er helemaal klaar mee. Maar hier komt, tot blijdschap van de bewoners, eindelijk verandering in.
“Na een hoop klagen en volhouden hebben wij als bewoners een goede connectie gekregen met de gemeente Etten-Leur”, vertelt Joost Timmermans. Hij woont op het Lichttorenhoofd. Jarenlang ondervonden bewoners irritaties en ergernissen in hun straat.
Bij Timmermans speelde vooral de verkeersdrempels een grote rol. Voor zijn huis was namelijk een drempel gelegd om zo de snelheid in de straat te verminderen. “Door de trillingen van het zware vrachtverkeer die over de drempels rijden, zijn er scheuren in mijn huis gekomen.” Vooral de bovenverdieping is er erg aan toe. “We kunnen dit zelf wel relateren aan de drempel.”
Collectief probleem
Een gezamenlijk probleem van de bewoners was, dat de fietsers over de stoep reden in de straat. Doordat het Lichttorenhoofd een redelijk smalle straat is en er weinig ruimte is voor auto’s en fietsers náást elkaar, besluiten veel fietsers op de stoep te gaan rijden. “Dit zorgde voor gevaarlijke situaties voor mensen die hun huis uitkwamen”, vertelt wethouder Jean-Pierre Schouw.
Vandaag is de laatste drempel eruit gehaald, voor ons een heugelijk moment!
Nu wordt het Lichttorenhoofd dus een fietsstraat. “De veiligheid van de fietser kan nu veel beter gewaarborgd worden”, vervolgt de wethouder. Samen met de bewoners is de gemeente in gesprek gegaan over hoe ze het moeten aanpakken. Uiteindelijk is hier een een fietsstraat uitgekomen. “Vandaag is de laatste drempel eruit gehaald, voor ons een heugelijk feit!”, zegt Timmermans enthousiast.
In een fietsstraat is een fietser ‘de baas’. De auto is te gast en heeft rekening te houden met de fietser. Als automobilist rijd je achter de fietser. “De fietser bepaalt in principe het tempo”, legt Schouw uit.
Het creëren van de fietsstraat is niet de enige verandering. “Zomenteen als de fietsstraat opgeleverd is, zul je zien dat er haaientanden komen te liggen en dat de voorrangssituatie vanuit de Kloosterlaan opgeheven wordt.” Dit zal volgens de wethouder moeten zorgen voor een betere doorstroming vanuit het Lichttorenhoofd.
Toekomstplannen
Als het aan Schouw ligt is er nog veel meer op te lossen aan de verkeersdoorstroom in Etten-Leur-Noord. “Mensen zullen denken ‘is dit nou de oplossing voor de verkeersknelpunten?’ Nee dat is het zeker niet.”
Er wordt nu nagedacht over een oplossing voor de spoorwegovergang. “We zien dat als meerdere verkeersgebruikers die linksaf richting Breda willen het al gauw opstopt.” De gemeente is nu in gesprek met ProRail om te kijken of er een opstelstrook naar links kan komen, zodat er meer ruimte komt voor mensen die de weg rechtdoor willen blijven volgen.”
Voor de echt verdere toekomst zou Schouw graag een directe verbinding zien via Attelaken richting de snelweg A58. “Hier zouden we dan graag een spoorwegonderdoorgang plannen”, vertelt hij ambitieus. “Als die onderdoorgang er ligt, durf ik pas écht te zeggen dat de verkeersproblemen écht opgelost zijn.”