Marlyn stond (virtueel) in het theater voor 600 leerlingen
Theatermaakster Marlyn Coetsier was vooraf nog sceptisch over de online voorstelling. (Foto: STIP Theaterproducties)
Een theatervoorstelling voor 600 leerlingen. Je kunt het je haast niet meer voorstellen, maar Theater De Kring in Roosendaal organiseerde het. Via een livestream keken 24 basisschoolklassen uit de regio maandagochtend naar een opvoering.
Het idee ontstond een tijdje terug al, vertelt Simone Kort van De Kring. “Normaal bieden we basisscholen een pakket met theater en educatie. Nu de klassen niet naar onze zalen komen, hebben we nagedacht hoe we dat project tóch door kunnen zetten. Uiteindelijk hebben we besloten de geplande voorstellingen gewoon te laten staan en die met een aantal camera’s naar het klaslokaal te brengen.”
“Dan praat je dus al gauw over een stuk of 600 leerlingen die via het digibord meekijken!”
De scholen zagen dat plan wel zitten. “We hebben de komende tijd zes theatergezelschappen in het theater, waarvoor in totaal dertig scholen zich hebben aangemeld. Dan praat je dus al gauw over een stuk of 600 leerlingen die via het digibord meekijken! En meepraten trouwens, want er is ook een livechat.”
Volgens Marlyn Coetsier, die maandagochtend op de bühne stond met de voorstelling In de kelder staat een huis, zit dáár de sleutel tot succes. “Voor mijn voorstelling is die interactie met de kinderen echt essentieel. Door die chat kon ik hen vragen stellen en andersom. Die input werkte voor mijn gevoel fantastisch.”
“Tijdens de hele coronaperiode heb ik mijn twijfels gehad over de online mogelijkheden voor het theater.”
Tot haar eigen verbazing. “Tijdens de hele coronaperiode heb ik mijn twijfels gehad over de online mogelijkheden voor het theater. Ik vroeg me af of het wel op de juiste manier aan zou komen bij het publiek. Vannacht heb ik zelfs nog wakker gelegen om te bedenken hoe we de camera’s moesten gebruiken.”
Die stemming is inmiddels omgeslagen bij Marlyn. “Ik zit nog helemaal in een roes, zo leuk was het.” Sterker nog, de nieuwe manier van spelen heeft zelfs tot nieuwe inzichten geleid. “Buiten de normale camera’s filmde ik ook stukken zelf met mijn telefoon. Tijdens mijn voorstelling werk ik met een heel klein decor, waardoor de kinderen er normaal dicht op moeten zitten. Nu kon ik met mijn eigen camera alles perfect in beeld brengen.”
“Ik had het er net nog over met mijn cameraman of we dit toch niet vaker moeten doen.”
Tot het einde van het schooljaar staan er dus nog vijf gezelschappen op de agenda van De Kring. Marlyn heeft voorlopig nog niks gepland, maar de ervaring van maandag zou daar nog wel eens verandering in kunnen brengen. “Ik had het er net nog over met mijn cameraman of we dit toch niet vaker moeten doen.”