Bergen op Zoom

Met digitaal onderzoek willen Bergen op Zoom en Roosendaal druk op snelwegen verlichten

Anne van Egeraat Anne van Egeraat

Een innovatief project dat inzichtelijk gaat maken waar de uitdagingen op de (snel)wegen van West-Brabant liggen. Dat is ‘Samen digitaal op weg!’ dat onlangs is gelanceerd door de gemeenten Bergen op Zoom en Roosendaal. Gedurende een jaar gaat via een digitaal onderzoek onderzocht worden hoe de situatie op de wegen in onze regio is als het gaat om vrachtverkeer.

Het onderzoek is vooral gericht op het goederenvervoer door middel van vrachtwagens en wordt gefinancierd door een subsidie uit het O&O-fonds. “Dat is mede door de Theodorushaven van Bergen op Zoom en de distributiecentra in Roosendaal”, legt Roosendaalse wethouder Sanneke Vermeulen uit. Maar onze snelwegen worden ook veel gebruikt doordat West-Brabant tussen de twee belangrijke havens van Rotterdam en Antwerpen ligt.

Met behulp van Logistics Community Brabant (LCB) en innovatiebedrijf Argaleo (DigiTwin) wordt het onderzoek uitgevoerd. “We weten al wel hoeveel vrachtwagens er over onze wegen rijden, maar we weten nog niet waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan”, vertelt de Bergse wethouder Dominique Hopmans. “Dat willen we nu uit gaan zoeken. Op die manier kunnen we ontdekken op welke punten het verkeer stokt. Maar ook om te weten hoe we beter met goederenstroom kunnen omgaan en dus beter om kunnen gaan met de capaciteit die we hebben op de weg.”

Inzichten

Samen digitaal op weg hoopt op drie pijlers inzicht te krijgen:

  • Goederenvervoerbeweging: dat zal gebeuren door samen met publieke en private partijen de logistieke stromen en vervoersbewegingen in kaart te brengen. De uitkomsten hiervan kunnen bijdragen aan een monitoring- en evaluatiesysteem voor vrachtverkeer.
  • Regionale verkeersdrukte: door samen te werken met bedrijven als Bridgestone kan met GPS data van lichte bedrijfswagens en zware vrachtauto’s in kaart gebracht worden waar de knelpunten op de wegen zitten. Door deze punten te herkennen kan de verkeersdoorstroming aangepakt en verbeterd worden.
  • Transitiemogelijkheden: door de inzichten van de goederenvervoerbewegingen te combineren met de herkomst- en bestemmingslocaties van het vrachtverkeer kan in de toekomst de druk op de snelwegen beter verdeeld worden.

Minder files op de snelwegen

Kort samengevat: een uiteindelijke uitkomst van het onderzoek zou kunnen betekenen dat er in de toekomst minder files op de snelwegen zijn binnen ons gebied. Door duidelijk in kaart te brengen waar de knelpunten zitten en door te achterhalen waardoor het op deze punten misgaat, kan hier in de toekomst op geanticipeerd worden.

“Het wordt een ontdekkingsreis die ons inzichten gaan geven in hoe we dingen slimmer kunnen gaan doen qua mobiliteit”, aldus wethouder Hopmans. Het onderzoek gaat een jaar duren. “Na dat jaar horen we wat de uitkomsten hier van zijn”, sluit wethouder Vermeulen af.