Moerdijk

Moerdijk krijgt het grootste warehouse van de Benelux: ‘Anderhalf keer de Eifeltoren’

Videospeler wordt geladen.
Huidige tijd 0:00
Tijdsduur 0:00
Geladen: 0%
Streamtype LIVE
Resterende tijd 0:00
 
1x
    • Hoofdstukken
    • beschrijvingen uit, geselecteerd
    • ondertiteling uit, geselecteerd

      Vincent Krijtenburg Vincent Krijtenburg

      Moerdijk krijgt een logistiek centrum van ongekende omvang. Transport- en logistiekbedrijf DSV laat op Logistiek Park Moerdijk (LPM), direct langs de A17, een gloednieuw warehouse bouwen. Dit wordt niet alleen het grootste distributiecentrum van de Benelux, maar ook het grootste DSV-pand ter wereld. “Er zit anderhalf keer de Eiffeltoren aan staal in dit gebouw!”

      DSV heeft al jarenlang een vestiging in Moerdijk, maar de huidige locatie voldoet niet meer aan de (groei) ambities van het bedrijf, vertelt Mathieu Liebau, projectmanager bij DSV. De nieuwe locatie biedt veel meer ruimte en mogelijkheden. “Wij doen aan veilige opslag en het tijdig verzenden van goederen. Denk hierbij aan het online bestellen van een stofzuiger, boormachine of kinderwagen. Als de klant dit bestelt, zorgen wij ervoor dat het zo snel mogelijk klaar staat voor verzending. Daarnaast verzorgen we transport over de weg, door de lucht en over het water”, legt Liebau uit.

      We krijgen het langste parkeerdek van Europa

      Het nieuwe distributiecentrum krijgt een oppervlakte van maar liefst 240.000 vierkante meter, met daarbovenop nog eens 10.000 vierkante meter kantoorruimte. “Voor de beeldvorming: er gaat straks 1,5 keer de Eiffeltoren aan staal in dit gebouw. En we krijgen het langste parkeerdek van Europa”, zegt Liebau trots.

      Bouwbedrijf Vrolijk heeft de opdracht gekregen om het gigantische complex te bouwen. “Dit is het grootste project dat we ooit hebben gerealiseerd”, vertelt Steffen Jansma, projectmanager bij Vrolijk. “Op dit moment werken hier dagelijks zo’n 300 mensen, en in de piekperiode zullen dat er 400 tot 450 zijn.”

      Bouwplaats

      De omvang van het project brengt de nodige uitdagingen met zich mee. “Het is een complex project waarbij veel communicatie en voorbereiding nodig is. Er komt bijvoorbeeld 13 miljoen kilo staal uit onze staalfabriek in Heijningen. Dit wordt door vijf montageteams op locatie verwerkt”, aldus Jansma. Dankzij BIM-technologie (Building Information Modeling) wordt het hele gebouw virtueel voorbereid, waardoor op de bouwplaats zelf nauwelijks materialen meer bewerkt hoeven te worden. “Alles wordt prefab aangeleverd en direct gemonteerd.”

      DSV laat zien dat zo’n pand niet lelijk hoeft te zijn

      Naast de indrukwekkende afmetingen, krijgt het gebouw ook een bijzonder uiterlijk. “Het ontwerp heeft veel rondingen en overstekken, wat niet standaard is voor een distributiecentrum”, vertelt Jansma. Een ander opvallend kenmerk is de gevel, die niet alleen om het gebouw heen loopt, maar ook doorloopt voorbij de bebouwing. “Dat is een esthetische eis vanuit de gemeente”, legt hij uit. “Je hebt natuurlijk de verdozingsdiscussie in Nederland over de grote warehouses die gebouwd worden. Maar ik denk dat DSV hier wel een trend zet om te laten zien dat zo’n pand niet lelijk hoeft te zijn.” In de gevel komt geïntegreerde verlichting. “Dat maakt het een echt blikvanger langs de A17.”

      Werkgelegenheid

      De komst van het nieuwe distributiecentrum betekent ook veel werkgelegenheid. “Hoeveel nieuwe banen er precies bijkomen, is lastig te zeggen. We beginnen met ons huidige team uit Moerdijk en Dordrecht, maar er is ruimte voor meer dan 1.200 medewerkers”, vertelt Liebau. Het aantal vrachtwagenbewegingen zal toenemen, maar daar is de infrastructuur op aangepast, legt hij uit. “Er komt een interne baan en een viaduct over de snelweg, zodat vrachtwagens direct vanuit de haven naar het warehouse kunnen rijden, zonder het reguliere verkeer te belasten.”

      De bouw is in maart 2024 gestart en moet eind 2025 voltooid zijn. “In het eerste kwartaal van 2026 verwachten we volledig over te zijn van onze huidige locatie”, zegt Liebau.

      Lees ook: Processie per dieplader: Mariakapel krijgt ereplaats bij dorpsentree Zevenbergschen Hoek Lees ook: Ministers worden op de feiten gedrukt in Moerdijk: ‘We willen duidelijkheid’