Mollerlyceum en Juvenaat samen, maar nog niet onder een dak: ‘Goede dingen bundelen’
Voor de leerlingen van het Mollerlyceum en Juvenaat staat een grote verandering te wachten. De twee scholen gaan per augustus 2022 samen onder de tijdelijke naam MollerJuvenaat. Bij die fusie worden de leerlingen actief betrokken en mogen ze hun mening geven over bijvoorbeeld het gebouw en de indeling van de lessen.
De fusie van het Mollerlyceum en Juvenaat is niet zomaar bedacht. Door de leerlingenkrimp in de regio hebben de twee scholen besloten de krachten te bundelen. Per 1 augustus volgend jaar zullen de beide scholen samengaan onder de de tijdelijke naam MollerJuvenaat. Vorig jaar zijn er een aantal docenten al begonnen met het maken van een visie waarbij ook leerlingen werden betrokken. “Een ontwerpteam heeft in het land ideeën opgehaald en hebben gekeken naar wat er kenmerkend is voor de scholen en wat we daarvan willen behouden”, zegt Angelique Kleinen, projectmanager MollerJuvenaat.
We willen weten wat er speelt en hoe we ze het beste kunnen ondersteunen
Bij de scholen bleek dat de kleinschaligheid, persoonlijke aandacht en empathie heel belangrijk is. “Het beste van twee werelden en daarbij aangevuld meer actieve werkvormen, hoogstaand technologisch onderwijs en innovatief onderwijs”, vertelt ze. Ook krijgen leerlingen meer inspraak in de manier waarop ze willen leren. Docenten worden daarbij een soort coach. “We willen goed weten wat er speelt bij de leerlingen en hoe we ze het beste kunnen ondersteunen.”
Dan kan je de goede dingen van beide scholen bundelen
De leerlingen worden actief betrokken bij de samenvoeging van de twee scholen in ‘House of Students’. Zo is er een WhatsApp-safari georganiseerd waarbij leerlingen hun mening mochten geven over het nieuwe gebouw en hoe het onderwijs eruit komt te zien. “Ik vind het belangrijk dat de eigenschappen van het Mollerlyceum en Juvenaat bewaard blijven en dat wat we gemeenschappelijk hebben heel erg naar voren komt”, zegt Merel, zesdeklasser op het Mollerlyceum. “Ik vind het goed dat ze samengaan, want dan kan je de goede dingen van beide scholen bundelen, zodat het nog beter word”, zegt Lotte, zesdeklasser op het Juvenaat.
Naast de leerlingen zitten er ook zes docenten in een kernteam die de onderwijsvisie in een concept gaan zetten. Drie van het Mollerlyceum en drie van het Juvenaat. Ook bij het samenstellen van dat team zijn weer leerlingen betrokken. Zo is Lotte bij de sollicitatiegesprekken aanwezig geweest en heeft ze samen met Angelique en de afdelingsleider de docenten voor het kernteam uitgezocht.
Ze moeten rekening houden met het gevoel dat de school bij je oproept
Voor het nieuwe gebouw zijn er een aantal dingen die volgens de leerlingen zeker terug moeten komen. “Ze moeten rekening houden met het gevoel dat de school bij je oproept”, zegt Merel. Ze vindt de kleinschaligheid en de knusheid van het Mollerlyceum heel fijn. “Ik hoop dat ze dat terugbrengen in het nieuwe gebouw.” Lotte vindt het belangrijk dat het nauwe contact met de docent wordt behouden.
Tijdens het proces werden er twee moodboards aan leerlingen voorgelegd waarbij ze moesten kiezen. Volgens de leerlingen waren beide opties niet goed genoeg en hebben ze vervolgens zelf een moodboard gemaakt met wat ze wel graag willen. “Ze kregen het idee een kant op geduwd te worden en daar waren ze het niet mee eens”, vertelt Kleinen.
Je moet je school wel goed achterlaten
Zelf zitten Lotte en Merel in hun laatste jaar, dus zelf zullen ze weinig meer van de fusie merken. “De brugklas krijgt er wel veel van mee”, zegt Merel. “Jammer dat ik wegga, maar je moet wel je school goed achterlaten”, vult Lotte aan.
Dit jaar blijven de scholen in ieder geval nog op hun eigen locatie, maar dat gaat in de toekomst veranderen. Voor de bouw van een nieuw gebouw is nog geen concrete datum, maar de plannen zijn er zeker.