Nieuw kindcentrum Kroevendonk is open en inclusief
Kindcentrum Kroevendonk wil er als inclusieve school voor iedereen zijn. Voor schoolkinderen, maar ook voor de wijk Langdonk. Met het gloednieuwe schoolgebouw zal die visie helemaal tot zijn recht komen, gelooft directeur Teun Dekker. Hij geeft een rondleiding door het pand dat sinds vorige maand in gebruik is.
Als je het kindcentrum betreedt, ervaar je gelijk het open karakter. Je stapt een grote ruimte binnen met daarin een stamtafel. “Hier kunnen ouders plaatnemen, maar ook andere mensen uit de wijk. Het gebouw is van en voor de wijk”, zegt de directeur die inclusiviteit erg belangrijk vindt. “Samen met de basisschool, peutergroepen, buitenschoolse opvang en Stichting Wij Samen geven we hier vorm aan inclusief onderwijs.”
Eigen gymzaal
Direct grenzend aan de entreehal zijn twee peuterklassen (voorschoolse educatie) voor kinderen van 2 tot 4 jaar oud. Ook is de sporthal vanaf hier direct bereikbaar. “Het is voor ons bijzonder dat we een eigen gymzaal hebben. Het is een mooie grote ruimte waarin we allerlei mogelijkheden hebben”, zegt hij wijzend naar een klimwand. Dan wijst hij op de muren met daarin ontelbaar veel gaatjes. “We hebben extra aandacht besteedt aan het geluid. De wanden zorgen dat het geluid wordt geabsorbeerd.” Hetzelfde zie je in de hele school, waar muren geluid absorberen in plaats van weerkaatsen.
Snoezelruimte
Voor leerlingen die het nodig hebben om te ontprikkelen is er een snoezelruimte bij Stichting Wij Samen. “Zij hebben een eigen stukje waarin ze veel individuele begeleiding geven indien nodig.” Op het moment dat Dekker de snoezelruimte laat zien, vindt er een muziekles plaats in een intieme setting.
Teun Dekker loopt verder door het gebouw. Niet door de gangen. Die heeft het gebouw niet. “Het zijn allemaal leerlandschappen die rondom de lokalen liggen. Je ziet dat er nissen zijn aangebracht voor de kapstokken.” Hier en daar zie je werkplekken waar kinderen aan het werk zijn. Vaak hebben ze in de klas uitleg gekregen over de lesstof en mogen ze zelfstandig werken op een plek naar keuze. Eén van de populaire plekken is een statafel met daaraan een aantal hometrainers. Hier kunnen de kinderen tegelijkertijd schoolwerk maken en bewegen. Een andere populaire plek is een nis in de wand. “We zitten hier te rekenen. Ik vind deze plek gewoon chill”, zegt een leerling. “Eerst verdwaalde ik een beetje in het nieuwe gebouw, nu vind ik het wel een mooi gebouw”, zegt een andere leerling.
Puntjes op de i
Vanuit het muzieklokaal wijst Dekker naar het regenachtige schoolplein. “Je ziet dat er ook nog veel moet gebeuren. Je ziet de bouwhekken nog staan en daar moet een ander speeltoestel komen, want dat moet allemaal aan allerlei regeltjes voldoen.” De werklieden lopen ook nog af en aan in het fonkelnieuwe gebouw. “We zijn nu nog met een paar kleine dingen van de afbouw bezig en ondertussen genieten we al volop van de nieuwe Kroevendonk!”