Bergen op Zoom

Nieuwe dienstregeling NS forse verbetering: ‘Nu het streekvervoer nog’

Han Verbeem Han Verbeem

Eindelijk is het zo ver: de nieuwe dienstregeling van NS is zondag 12 december ingegaan. Het Bergse raadslid Joey van Aken (PvdA) kijkt tevreden terug op de eerste dagen van de regeling. Er rijden elk uur drie treinen tussen Roosendaal en Zeeland waarbij één intercity de kleinere tussengelegen Zeeuwse stations overslaat. Ook is er meer overstaptijd in Roosendaal. Maar – zo benadrukt Van Aken:  “We zijn er nog niet, Een goede aansluiting van het ov op de weg is belangrijk om de dorpen in de omgeving bereikbaar te houden.”

In de nieuwe dienstregeling rijden er drie treinen per uur van Roosendaal naar Zeeland en andersom. Net als bij de vorige dienstregeling is er sprake van twee intercity’s (vertrekkend om 3 minuten na het hele uur en 36 minuten na het hele uur vanuit Roosendaal). Het verschil is dat de intercity (die 3 minuten na het hele uur vertrekt vanuit Roosendaal) de tussengelegen kleine Zeeuwse stations overslaat en na Bergen op Zoom enkel Goes, Middelburg en Vlissingen aandoet. Vijf minuten na deze intercity arriveert er een zogeheten sprinter, een NS-trein die wel langs alle stations tussen Roosendaal en Vlissingen komt.

Mobiliteithubs

Over drie jaar, in 2024, geeft de provincie Noord-Brabant een nieuwe concessie uit voor het streekvervoer. Dan worden nieuwe vervoersafspraken gemaakt met regiovervoerder Arriva (die in West-Brabant onder de merknaam Bravo rijdt) – of mogelijk zelfs een andere vervoersaanbieder – over het zogeheten ‘vervoer op maat’. De nieuwe insteek is: vraaggestuurd vervoer. “We willen inderdaad geen lege bussen over de weg laten rijden, dat kost benzine en is heel slecht voor het milieu”, benadrukt Van Aken.

‘Vraaggestuurd’ betekent, dat de bussen dáár rijden waar de meeste behoefte is. Voor de minder drukke verbindingen komen kleinere bussen, of lijnen vervallen helemaal – zoals al in Lepelstraat is gebeurd. De bushalte aan de Kerkstraat staat er nog, als een herinnering aan het verleden. Een oplossing voor de aansluitingen zijn hubs: plaatsen waar verschillende vormen van vervoer samenkomen. “Zoals belbussen, deeltaxi’s met standplaatsen voor ov-fietsen”, zegt het raadslid.

Aan tafel bij afspraken

Hij vindt het daarom belangrijk dat ook de West-Brabantse gemeenten bij de provincie aan tafel zitten bij de nieuwe vervoersafspraken. Wat het treinvervoer betreft, dan zijn de ogen gericht op 2025 met meer directe intercityverbindingen vanuit Zeeland naar de Randstad. Een goed ov-net is noodzakelijk om de mensen úit de auto en ín de trein te krijgen. “Dan zijn wel voldoende treinen nodig.”