Bergen op Zoom

Nieuwe rector Roncalli: Kennis zeker zo belangrijk als persoonsontwikkeling

Redactie Redactie

Barbara Baelemans is de nieuwe rector van het Roncalli in Bergen op Zoom. Volgens haar is kennis zeker zo belangrijk als persoonsontwikkeling. Met die zaken gaat ze aan de slag, zodat Roncalli en haar leerlingen nóg meer persoonlijkheid krijgen. 

Door: Vincent Krijtenburg, Roland Pijnen en Janneke Verbeem

Voordat Barbara Baelemans 13 jaar geleden in het onderwijs aan de slag ging, werkte ze bij een uitzendorganisatie. Destijds merkte ze hoe bedrijven steeds vaker op zoek gingen naar werknemers die sterk in hun schoenen staan, zelfstandig zijn en verantwoordelijkheid kunnen dragen. “Ik geloof heilig in het belang van die eigenschappen”, zegt Baelemans.

Verantwoordelijkheidsgevoel

Tot voor kort was Baelemans werkzaam als algemeen directeur van het Munnikenheide College in Etten-Leur. Toen ze werd gevraagd de rol van rector op Roncalli op zich te nemen hoefde ze niet lang na te denken. “Ik nam deze functie aan uit verantwoordelijkheidsgevoel, maar ook vanuit de overtuiging dat ik echt iets kan betekenen voor Roncalli”, zegt ze. Haar ervaring moet met name de interne organisatie vooruit helpen. Baelemans wilt de waarden van een Daltonschool nóg meer in het Roncalli implementeren. “Voor de leerlingen verandert er niks op Roncalli. Het Roncalli blijft dezelfde Daltonschool”, zegt ze.

Klaarstomen voor toekomst

Op 1 november ging Barbara Baelemans aan de slag op het Roncalli. Ze volgt Ludo Heesters op die op 1 januari start met een nieuwe baan. Baelemans blijft minimaal tot 1 mei aan het Roncalli verbonden. Ze hoopt een school achter te laten die klaar is voor een toekomst binnen een maatschappij waarin het aantal nieuwe leerlingen afneemt, maar de behoefte aan Dalton-principes groeit.

“Hopelijk is de coronacrisis tegen die tijd minder merkbaar op school”, zegt ze. “Op dit moment worden docenten ongelooflijk overvraagd, en ze verdienen een compliment voor hoe ze omgaan met de combinatie van fysiek en online onderwijs, en het vele invallen voor collega’s die ziek zijn of in quarantaine zitten.” Maar ook voor leerlingen is het volgens Baelemans lastig. “Kennisoverdracht via een scherm werkt best, maar socialiseren en leren met elkaar om te gaan is via een beeldscherm onmogelijk.”