Roosendaal

Nieuwsanalyse – Wel of toch geen oplossing voor landbouwverkeer Kortendijk?

Jeroen van den Beemt Jeroen van den Beemt

Er komt geen landbouwverkeer meer door de Roosendaalse wijk Kortendijk, aldus de wethouder. Maar dat klopt niet, aldus de ZLTO. Wat is het nu?

Volgens een brief die wethouder Vermeulen in december aan de gemeenteraad stuurde gaat er geen overlast meer zijn door landbouwverkeer in Kortendijk. Sinds het najaar van 2015 komen er vragen van bewoners van Flintdijk, Onyxdijk, Dijkrand, om iets te doen aan verkeersoverlast, van vooral het landbouwverkeer. Veiligheid en geluidsoverlast moesten worden aangepakt. De wethouders Cees Lok en Inge Raaijmakers waren vanaf toen de brengers van het slechte nieuws: er is feitelijk geen andere route voor het landbouwverkeer zolang het oude plan om de Willem Dreesweg door te trekken niet wordt uitgevoerd. Iedere omleiding betekent overlast voor veel meer mensen, ze konden de chauffeurs alleen vragen extra op te letten, er was intensief contact met de landbouworganisatie ZLTO.

In de jaren daarna werden zo nu en dan raadsvragen gesteld. Het antwoord bleef hetzelfde: de overlast blijft bestaan, we kunnen het niet maken het landbouwverkeer te verplaatsen, want dan hebben nog veel meer mensen een probleem. In 2020 steunde een meerderheid van de gemeenteraad een motie over de kwestie. Daarmee kreeg het college van burgemeester en wethouders de opdracht onderzoek te doen “naar knelpunten en oplossingen op het doorgaande tracé Onyxdijk – Flintdijk – Dijkrand”. Drie fracties stemden tegen – Roosendaalse Lijst, VVD, CDA – waarbij gemeenteraadslid Sanneke Vermeulen woordvoerder verkeer voor de VVD-fractie was. Later werden er nog raadsvragen gesteld naar de uitvoering van de motie, een concreet en inhoudelijk antwoord bleef uit.

En toen was het bijna 2024, ruim acht jaar lang was er niets mogelijk geweest. Er verscheen een brief van – inmiddels – wethouder Sanneke Vermeulen aan de raad: op 21 december is een convenant ondertekend, zij stelt: “daarmee zal het voornaamste knelpunt van de bewoners zijn opgelost”. Dat is bijzonder. Waar VVD’er Cees Lok vanaf het begin had bezworen dat er geen oplossing was, schrijft partijgenote Vermeulen nu dat het probleem is opgelost.

Terecht dat hiervoor aandacht kwam in de media, het leek een doorbraak te zijn van een eindeloze patstelling. Maar helaas. De landbouworganisatie ZLTO is één van de partijen die het convenant heeft getekend. Zij lazen in de krant dat met het convenant het probleem met het landbouwverkeer zou zijn opgelost. Voorzitter Jos Naalden zegt: “Ik ben erg benieuwd wat er in de brief naar de raad staat dan. Wij waren erg verbaasd over het eerste artikel.” Een tweede bericht was inmiddels verschenen, twee dagen na het eerste: het landbouwverkeer blijft wél rijden door de Dijken. Ja, er is wel gesproken met de boeren, maar de uitkomst voor Kortendijk is wat iedereen al jaren geleden hoorde: er zijn geen andere mogelijkheden.

Hoe zit het dan met dat convenant? Dat gaat eigenlijk over iets anders, het “kwaliteitsnetwerk landbouwverkeer” legt agrarisch voorman Jos Naalden geduldig uit. Dat is een mooi en nuttig instrument: gemeenten en landbouwers maken samen een lijst van plaatsen waar landbouwverkeer echt niet lekker loopt. Dat is vaak buiten de bebouwde kom, dus ook vaak bij provinciale wegen, daarom is ook de provincie erbij betrokken. Gemeenten en provincie spreken af dat bij werkzaamheden aan de wegen deze lijst tevoorschijn komt, zodat knelpunten gelijk kunnen worden aangepakt als er toch al werk verzet moet worden. Is dan hiermee de overlast in de Roosendaalse wijk opgelost? Nee. Niet nu, niet in de komende jaren. Er worden in Kortendijk immers helemaal geen wegen aangepakt of nieuwe routes aangelegd.

Bij de brief aan de gemeenteraad waar de discussie van nu mee begon zit een document. Hierin staan wel enkele aanbevelingen: doe onderzoek naar een tijdslot om geluidsoverlast te beperken op de uren dat dit het meeste problemen oplevert, doe onderzoek naar geluid reducerende maatregelen, verzoek de politie om extra aandacht te besteden aan handhaving. Maar precies daarover wordt niets gezegd in de brief van het college, daar staat dat de wethouder stelt dat de motie uit 2020 is afgedaan, want met het convenant “zal het voornaamste knelpunt van de bewoners zijn opgelost”.

De vraag is of de indieners van de motie uit 2020, de rest van de gemeenteraad, de landbouwers en de bewoners het ook zo zien. In februari en maart mogen de boeren weer stapsgewijs mest gaan uitrijden. Dan zal vast blijken wat de buurt er van vindt.