Office Centre failliet, ook Roosendaalse vestiging per direct gesloten
De vestiging van Office Centre in Roosendaal is per direct gesloten (foto: Peter Braakmann Photography/Nationale Beeldbank)
Met een kort e-mailbericht zijn klanten en relaties van de verschillende Office Centre filialen op de hoogte gesteld van de sluiting. Het bedrijf heeft de coronacrisis niet overleefd en alle winkels, dus ook die in Roosendaal, zijn gesloten. De website en online verkoop gaan wel door, is inmiddels duidelijk.
Zelfs de klantenservice van het bedrijf is per direct niet meer bereikbaar, valt te lezen in de beknopte mededeling. Verder wordt aangegeven dat een ‘nieuwe eigenaar’ de online activiteiten doorzet en dat via de website dus nog wel besteld kan worden. Wie dat is of wordt, vertelt het mailtje niet. In hoeverre die eigenaar al banden had met Office Centre valt uit het bericht niet op te maken.
Doorstart
De website FaillissementsDossier.nl benoemde al in begin maart twee failliet verklaarde organisaties, te weten New Office Centre B.V. en New Office Centre Beheer B.V., beiden uit Almere. Op hetzelfde platform werd kort daarna nog gemeld dat de curator ging onderzoeken of er een doorstart mogelijk was. Dat is het voor de winkels blijkbaar niet.
Lockdown als oorzaak
Als oorzaak voor de problemen wordt expliciet de langdurige lockdown genoemd die Nederland kreeg opgelegd van kabinet-Rutte. Midden in de coronacrisis werd de Office Centre organisatie overgenomen door het Amsterdamse Standard Investment, dat toen nog geloofde in een snelle beëindiging van alle beperkingen. Dat pakte anders uit, met dit faillissement tot gevolg, vertelde een directeur recent aan Het Financieele Dagblad.
Alleen online verder
Half maart meldde de curator, het Utrechtse kantoor Van Benthem & Keulen, dat er gegadigden voor overname waren. Daarvan is blijkbaar alleen een partij overgebleven die toekomst ziet in de online activiteiten. We hebben nagevraagd of gedupeerden die bijvoorbeeld betaalde bestellingen hadden uitstaan hier ook terecht kunnen. Daarop heeft de jurist nog niet geantwoord. Mogelijk wordt dit artikel nog aangevuld.
Poststukken
De nodige bedrijven en organisaties hadden postbussen op de Office Centre locaties. Zij kunnen daar nu niet meer bij. Een woordvoerder laat weten dat PostNL er alles aan doet om de dienstverlening zo snel mogelijk op hetzelfde niveau te kunnen verzorgen. Deels zal dat op andere, bestaande servicepunten zijn, deels mogelijk op nieuwe locaties.
Met klanten die nog post hadden liggen op de gesloten vestigingen wordt zo snel mogelijk contact opgenomen. Zij worden dan geïnformeerd over waar die poststukken wel zijn af te halen. Een exacte termijn kon de woordvoerder niet geven, er wordt hard gewerkt dit zo spoedig mogelijk op orde te hebben.