Roosendaal

Om elkaar heen werken in supermarkt blijft uitdaging

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

In supermarkten is het nog steeds een uitdaging om anderhalve meter uit elkaar te blijven. De meeste klanten houden goed rekening met elkaar en met het personeel. Maar er blijven mensen die toch even gauw langszij willen om hun boodschap te pakken. Dat merken ze bij de PLUS Gommers in Roosendaal.

Anderhalve meter afstand houden is vaak meer dan je denkt. Personeel van de supermarkt PLUS Gommers in Roosendaal dragen gele hesjes om je er aan te herinneren afstand te houden. Er staan overal afstandsstrepen op de vloer. En de boodschappenmandjes en -karren zijn verplicht om te kunnen tellen hoeveel mensen er in de winkel zijn.

Klanten voorbij laten gaan en dan pas vakkenvullen

Dankzij al die hulpmiddelen gaat het afstand houden meestal prima. Johan Scherpenisse is chef van de slagerij van PLUS Gommers en ook hij houdt zo veel mogelijk rekening met de klanten en zijn collega’s. “De maatregelen die wij zelf nemen is dat we eerst de klant voorzichtig voorbij laten gaan, voordat we er zelf voor gaan kiezen de vakken aan te vullen.”

Op drukke dagen is het soms lastig om goed om elkaar heen te draaien. Maar Scherpenisse merkt dat mensen daar veel begrip voor hebben. Volgens hem houden klanten rekening met het personeel en geven ze zelfs complimenten voor het goed draaiende houden van de winkel.

Bij drukte kom je soms toch binnen anderhalve meter

Lastige klanten houd je natuurlijk ook altijd. Zoals mensen die geen karretje of mandje willen gebruiken. Allround medewerker Eva Bierkens is dan streng. “Dan worden ze gewoon weggestuurd.” Ook op drukke dagen is het soms moeilijker om haar werk te doen. “Soms snappen mensen niet dat we dan gewoon dichtbij staan. We proberen zelf ook gewoon afstand te nemen, maar soms dan kan het niet anders als je wilt vullen.”

Heb een beetje meer geduld dan anders

Als klant in een supermarkt kun je het personeel niet alleen helpen door goed afstand te houden. Ook een beetje extra geduld is erg welkom, legt Scherpenisse uit. “Ons ook soms even de tijd geven om ons werk te doen. Dus om de vakken te vullen, voor hun. Dus dat ze ook begrip hebben voor ons, omdat het we op onze knieën de vakken moeten vullen of een stuk vlees moet snijden, voor een consument die staat te wachten.”

Het is fijn dat zo veel klanten begrip hebben voor de situatie en rekening houden met elkaar en het personeel. Maar het zijn natuurlijk die paar regelbrekers waar je als supermarktmedewerker het meest last van hebt. “Iedereen is wel veel op zichzelf en ze willen er net even langs, toch effe snel iets pakken,” vertelt Bierkens. “Maar wij zijn natuurlijk ook nog gewoon steeds mensen en willen ook gewoon onze afstand houden.”