Woensdrecht

Opmars van elektrische auto is niet de stuiten: honderden extra laadpalen nodig

Han Verbeem Han Verbeem

De opkomst van de elektrische auto gaat razendsnel, ook op de Brabantse Wal. De gemeente Woensdrecht plaatst de komende tijd extra laadpalen. Volgens wethouder Jeffrey van Agtmaal zijn er alleen al in zijn gemeente de komende jaren honderden extra laadpalen nodig. De palen komen van AgriSnellaad, een agrarische coöperatie in Wemeldinge die snel-laders levert. Volgens Agrisnellaad rijden er ook steeds meer elektrische auto’s op de weg. In 2030 is bijna een derde van alle auto’s uitgerust met een elektromotor, zo verwacht Roel Clement van AgriSnellaad. Nog eens vijftien jaar verder, in 2045, zou de traditionele benzinemotor al verleden tijd kunnen zijn. Dat is een gevolg van de wereldwijde afspraken voor een klimaatneutrale samenleving in 2050.

Hoeveel laadpalen er in de gemeente Woensdrecht komen, kan wethouder Van Agtmaal nog niet zeggen. “Dat moeten we nog berekenen. Dat zal helemaal afhangen van de vraag en aanbod die wij willen creëren. Het gaat hier niet om tientallen, maar waarschijnlijk om honderdtallen in het openbaar gebied. Daar kan je wel op van uit gaan”, aldus Van Agtmaal.

Het omslagpunt is bereikt

Clement levert laadpalen in de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Roosendaal. De coöperatie uit Wemeldinge is één van de grootste spelers op de snelgroeiende markt van elektrisch personenvervoer. De geleverde stroom komt uit de regio zelf. “Als je het om gaat rekenen en je rekent het salderen mee, dan kan je eigenlijk wel zeggen dat wij voldoende opwek hebben vanuit de zonnepanelen en vanuit de windmolens straks om elektrisch te laden en dat straks alles uit het Woensdrechtse komt.”

Daarmee is het rijden in dubbel opzicht duurzaam: er komt geen fijnstof en luchtvervuiling van benzine- of dieseldampen aan te pas en de energie komt van zonnepanelen en windmolens. “Nog geen jaar geleden was voor veel automobilisten de aanschaf van een elektrische auto nog iets uitzonderlijks. Daar moest je bewust voor kiezen. Nu hoor ik mensen verdedigen waarom ze juist een benzinemotor komen en nog even wachten met elektrisch rijden. Het omslagpunt is bereikt”, aldus Clement.

Steeds sneller

“De plaatsen die er nu zijn voor laadvoertuigen zijn, zijn er echt alleen voor elektrische auto’s”, vervolgt Van Agtmaal. “Dat willen we zo behouden ook. Zij krijgen de melding op hun scherm waar ze kunnen laden. Als daar vervolgens een normale auto staat, dan kunnen zij niet laden en vallen ze simpelweg stil. Da’s natuurlijk verschrikkelijk zonde als dat zou gebeuren.”

De snel-laadpalen, waarvan Woensdrecht er onder meer enkele bij het gemeentehuis in Hoogerheide heeft geplaatst, maken het mogelijk om binnen twintig minuten de accu voor tachtig procent weer op te laden. Voor zo’n snelle laadbeurt moeten de autorijders wel extra betalen, in vergelijking met de ’trage’ gewone laadpalen. De meeste rijders kiezen ervoor om de auto ’s avonds aan de laadpaal te zetten. De snel-laders worden ook steeds sneller. Clement verwacht dat de nieuwe generatie laadpalen binnen vijf minuten de accu kunnen opladen.

Dringen bij de paal?

Het zal niet mogelijk zijn om óveral palen te plaatsen. Ook al krijgen ze een onopvallend karakter en worden ze ‘vermomd’ als gewone lantaarnpaal om het straatbeeld niet te ontsieren. Wordt het dan straks dringen bij de paal als iedereen elektrisch rijdt? Laadpaaldeskundige Clement verwacht het niet. “Het vraagt alleen om een andere manier van rijden én opladen”, zegt hij. “Slimmer omgaan met tijd en elektriciteit.”