‘Parkeerdruk dupeert vergunninghouder in centrum Roosendaal’
De ingang van de Mill Hill-garage. Foto Streetview
De parkeerdruk in het Roosendaalse centrum dupeert bewoners met vergunning. Dat komt doordat er in de zones in het laagtariefgebied ook mensen via bel-parkeren en met dagkaarten hun auto stallen.
Dat stellen de fracties van VLP en Roosendaalse Lijst. Zij informeren of het college kans ziet om het laagtarief gebied uit te sluiten van zulke parkeermogelijkheden. Met name in de avonduren en in het weekeind.
Jan Brouwers (VLP) tekent aan dat bestaande parkeermogelijkheden ook niet altijd goed worden gebruikt. ,,Denk aan de Biggelaargarage of Mill Hill (het voormalige Belastingkantoor). Vooral daar is het vaak vrijwel leeg”, is zijn tip over de tweede optie. Met parkeerapps zijn automobilisten echter goedkoper uit dan in de parkeergarages.
Bewoners binnenstad gemakshalve vergeten
Vergunninghouders betalen een vast tarief om hun voertuig binnen een straal van honderd meter te parkeren. Brouwers ziet een ontstaan voor centrumbewoners. “Wij vinden het jammer dat onze eigen bewoners van de binnenstad gemakshalve maar even worden vergeten”, zeggen VLP en Roosendaalse Lijst in koor.
De vragenstellers willen weten op welke wijze het gesignaleerde parkeerprobleem wordt aangepakt. VLP en Roosendaalse Lijst pleiten voor ‘stringenter’ handhavingbeleid, zoals het uitsluiten van het gebied in de diverse parkeerapps.
Brouwers is gealarmeerd door bewoners van de Fortuinstraat, één van de straten in het centrumgebied. “Voor de bewoners in de zones kun je niet maken dat ze ook met een vergunning hun auto niet kwijt kunnen.”
Nieuw beleid
De huidige parkeervisie werd door de VVD teruggehaald naar de tekentafel, roept de VLP’er in herinnering. ”En in het nieuwe beleid is volgens de wethouder sprake van nog maar één vergunning voor een auto”, voorziet het raadslid.
De partijen die nu aan de bel trekken ontvangen ook ‘vele geluiden’ van bewoners die net búiten het betaald parkeren-gebied vallen. “Voor deze bewoners lijkt het dagelijks een gevecht te worden om maar op tijd thuis te zijn, zodat men een plekje in de straat heeft om de auto te parkeren omdat anders vele auto’s van bedrijven en uitzendbureaus (zowel Nederlandse als diverse busjes met buitenlands kenteken) hier worden gestald.” De drie partijen willen horen wanneer ze ‘daadwerkelijk’ een plan van aanpak krijgen. Dat moet voorzien in zowel een aanpak van het gereguleerd parkeren als de andere genoemde problemen.
Lees ook: Gemeente Roosendaal parkeert de visie op het parkeren