Plannen herinrichting Wouwse Plantage zorgt voor onrust onder inwoners
Het ontwerp van de Plantagebaan zonder middenberm (afbeelding: gemeente Roosendaal)
Inwoners van Wouwse Plantage maken zich zorgen over de plannen voor de herinrichting van de Plantagebaan in hun dorp. Terwijl de gemeente stelt dat de veranderingen de verkeersveiligheid zullen verbeteren, vrezen veel inwoners het tegenovergestelde. Stijn van Looveren, raadslid voor de Roosendaalse Lijst, roept zijn dorpsgenoten via Facebook op om bezwaar te maken tegen de plannen van de gemeente. Van Looveren sprak zich al eerder uit tegen de voorgestelde veranderingen.
De gemeente Roosendaal wil de Plantagebaan opnieuw bestraten en de huidige indeling veranderen. Op dit moment is een deel van de weg een vijftig kilometerzone. Op een ander deel mag je niet harder dan dertig rijden. Het plan is om de hele weg te veranderen in een dertig kilometer zone.
In december vorig jaar werden daarom twee plannen aan de bewoners gepresenteerd. In het eerste plan blijft de middenberm behouden wat leidt tot een beperkt aantal parkeerplaatsen. In het tweede plan verdwijnt de middenberm. Zo is er meer parkeergelegenheid dan in het eerste plan. Maar het totaal aantal parkeerplaatsen ligt ook in het tweede plan lager dan in de huidige situatie.
In beide plannen verdwijnt ook het vrijliggende fietspad tussen de Schouwbaan en de Paul Emsenstraat. Het fietspad maakt dan ruimte voor looppaden aan weerszijden van de weg. Zowel Van Looveren als veel van zijn dorpsgenoten denken dat dit negatieve gevolgen heeft voor de veiligheid van fietsers.
Zonder middenberm wordt de Plantagebaan een racebaan
Veel inwoners, waaronder Van Looveren, geven de voorkeur aan het behoud van de middenberm. Zij zien die middenberm als een karakteristiek onderdeel van het dorp. “De middenberm maakt deel uit van het karakter van Wouwse Plantage en draagt bij aan de verkeersveiligheid”, zegt Van Looveren. In mei kwam hij tijdens de gemeenteraadsvergadering nog met twee moties namens zijn partij. De ene motie pleitte voor het behoud van de middenberm. De andere ging om het behoud van de vrijliggende fietspaden. Beide moties kregen onvoldoende steun van de raad.
Maar Van Looveren liet het er niet bij zitten. “De zorgen om de verkeersveiligheid blijven”, legt hij uit. Hij vreest dat het verwijderen van de middenberm, en daarmee het creëren van een enkele rijbaan, leidt tot een onveilige situatie. “Het is niet alleen een drukke weg er is ook landbouw- en vrachtverkeer waar we rekening mee moeten houden. Als de weg een enkele rijbaan wordt, vrees ik dat dit een racebaan wordt, vooral ’s avonds wanneer er minder toezicht is.” In de huidige plannen zijn geen specifieke verkeersremmende maatregelen opgenomen. Dat maakt volgens Van Looveren de situatie nog riskanter.
Bezwaar maken tegen de plannen
Van Looveren maakt zich ook zorgen over de mogelijke verwijdering van bomen op de middenberm. Hoewel de belangrijkste bomen langs de weg behouden blijven, is het nog onduidelijk of alle bomen voldoende beschermd blijven. “Het zou zonde zijn als deze bomen, die deel uitmaken van het unieke karakter van het dorp, verloren gaan,” aldus Van Looveren.
Inmiddels kregen omwonenden een brief waarin de gemeente de voorgenomen herinrichting van de Plantagebaan toelicht. In de brief staat te lezen dat inwoners bezwaar kunnen aantekenen als ze het niet eens zijn met de plannen. Van Looveren moedigt inwoners aan om daar gebruik van te maken. “De brief komt in de bouwvakvakantie. Dat is een onhandig moment”, zegt Van Looveren. Maar wat hij nog veel kwalijker vond was dat de bezwaarperiode in eerste instantie erg kort was. “Mensen hadden slechts twee weken de tijd om bezwaar te maken. Dat kan echt niet”, stelt Van Looveren. Hij kreeg het voor elkaar om de bezwaarperiode te verlengen. Mensen kunnen nu tot zesentwintig augustus hun bezwaar indienen.
Wie het lastig vindt om een goede brief op te stellen kan bij Van Looveren terecht. “Mensen kunnen altijd contact met me opnemen als ze hulp nodig hebben bij het indienen van een bezwaar,” aldus Van Looveren.