Politiek in Bergen op Zoom wil handhaving vrachtwagenverbod
Burgemeester en wethouders van Bergen op Zoom moeten BOA’s inzetten om het vrachtwagenverbod in het centrum van de stad te handhaven. Ook de politie zou meer moeten controleren. Dat vinden enkele politieke partijen en de werkgroep Centrumring Zuid.
Het vrachtwagenverbod voor het centrum van Bergen op Zoom is vorig jaar juni in werking gegaan. Het is de bedoeling dat vrachtverkeer voor het industrie- en havengebied voortaan over de randweg rijdt. En dus niet meer dwars door de binnenstad van Bergen op Zoom.
Volgens Eddie Simonis van de werkgroep Centrumring Zuid houden vrachtwagenchauffeurs zich niet aan het verbod. “Wat blijkt nu, na meting: in oktober/november 2019 het vrachtverkeer is met ééntiende procent afgenomen. Dus eigenlijk kun je zeggen dat de hele maatregel die nu genomen is gewoon niet werkt.”
Levensgevaarlijke capriolen
De werkgroep denkt dat dit komt, omdat er geen controles zijn en dus geen boetes worden uitgedeeld. Het verkeer in de binnenstad blijft daardoor gevaarlijk. “We hebben hier vanmiddag filmpjes gezien, foto’s gezien, van situaties die gewoon écht níet kunnen,” reageert Louis van der Kallen, raadslid van de BSD.
“En als je je realiseert dat we nu vergadert hebben op een school met diverse schoolroutes met voetstapjes hier naar toe, dan realiseer je je dat kleine kinderen zich in routes begeven waar vrachtwagens capriolen uithalen die gewoon levensgevaarlijk zijn. Voor die kinderen en voor fietsers en voor andere weggebruikers. Het móet ophouden!”
Al 2 dodelijke slachtoffers
De werkgroep Centrumring Zuid krijgt veel vragen van bezorgde Bergenaren. En dat is terecht, vindt Simonis. “Als je kijkt naar het verleden, het traject Bredasestraat tot aan de Boutershemstraat, dan hebben we in het verleden al 2 dodelijke slachtoffers in relatie tot vrachtverkeer. Op een totaal van 5 verkeersdoden. Ik denk dat dat veel te hoog is. En we hebben nu de oplossing in handen, we hebben het vrachtverbod, maar het zit nu dus nog op handhaving.”
Makkelijker gezegd dan gedaan
Gewoon gaan handhaven klinkt simpel, maar is lastiger dan het lijkt. Dat beseft Van der Kallen ook wel. “Kijk wij zijn hier als raadsleden, maar eigenlijk hebben we over handhaving en de politie-inzet helemaal niets te vertellen. En ook moeten we beseffen dat onze burgemeester wel met de pet in de hand naar de politie kan gaan, maar uiteindelijk geen echte opdrachten kan geven aan de politie. Wél aan z’n eigen BOA’s. En dat maakt het ingewikkeld.”
Van der Kallen beseft dat de gemeente Bergen op Zoom niet alleen afhankelijk is de eigen mogelijkheden en van de politie, maar ook van de transportwereld zelf. “Je maakt papieren oplossingen, je plaatst borden en die zijn van goed metaal, maar of er echt iets mee gebeurd dat zit in de hoofden van de chauffeurs en in de directies van de bedrijven die er iets aan moeten doen.”
Water aan de lippen
De werkgroep Centrumring Zuid krijgt ondertussen veel vragen over het vrachtverkeer in de binnenstad. “Het duurt al zó ongelooflijk lang. En we waren natuurlijk blij met dat raadsbesluit ‘geen vrachtverkeer op de centrumring’ en nu zien ze dat er tóch heel veel vrachtwagens komen. Dat begrijpen mensen niet,” vertelt werkgroeplid Joke Storm. “Het water staat de mensen aan de lippen, da’s ons wel duidelijk.”
Extra raadsvergadering
Ook GroenLinks vindt dat de situaties onhoudbaar is. De partij wil daarom een extra raadsvergadering houden, waarbij de burgemeester uitleg gevraagd wordt over het gebrek aan handhaving. En om te horen welke oplossingen burgemeester en wethouders hebben voor het probleem. GroenLinks-raadslid Peter van den Ouden: “Wij beseffen ook dat het een kwestie is van capaciteit, ook van de politie. Maar er moet nu maar eens prioriteit ingesteld worden dat dit nu gewoon goed en binnen een korte termijn aangepast gaat worden. Dus als het aan mij ligt, ik kan nu alleen maar voor mezelf spreken, dan zouden in ieder geval voordat het lente wordt die vrachtwagens hier uit het centrum moeten zijn.”