Regio vreest schade door nieuwe grenscontroles
De Grensregio kijkt met argusogen naar nieuwe Marechaussee-controles bij de Nederlands-Belgische grens. Die beginnen maandag 9 december en duren naar verwachting een half jaar. De Roosendaalse burgemeester Mark Buijs laat al weten dat hij ‘de sociale en economische gevolgen’ vreest. De transportsector denkt dat die ingrijpend zijn.
Minister Marjolein Faber van Asiel en Migratie heeft de opdracht voor de controles uitgevaardigd. Zij wil met de maatregel illegale migratie en mensenhandel binnen het zogeheten Schengengebied indammen. Het Schengenverdrag stelt dat grenscontroles als ‘laatste redmiddel’ gelden. Niettemin erkennen de premiers van de Benelux in een gemeenschappelijke verklaring dat tijdelijke uitzonderingen nodig kunnen zijn. Ze benadrukken echter hun vastberadenheid om ‘de economische en regionale verstoringen’ tot een minimum te beperken.
Nederland haakt daar op in door te melden dat er geen ‘statische’ controleposten komen. Patrouilles op motoren zullen geselecteerde voertuigen aanhouden. Reizigers krijgen het advies om een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart) bij zich te dragen. Hoewel asielzoekers nog altijd aan de grens asiel kunnen aanvragen zullen ze nu worden doorverwezen naar opvangcentra voor verwerking.
34.000 Grenswerkers
Het Vlaamse ondernemersnetwerk Voka raamt dat de maatregel in totaal 34.000 grenswerknemers treft. Bijna 23.000 die regelmatig in Nederland werken, een kleine 12.000 Nederlanders die in omgekeerd richting trekken. Voka wil dat België zo nodig ingrijpt om deze exportregio te beschermen. Die voert vele miljarden meer uit dat er wordt ingevoerd.
Het Belgisch-Nederlands Grensoverleg (BeNeGo) voorziet dat de controles de regio hard zullen raken. En niet alleen het dagelijkse grensverkeer. Alom worden files gevreesd. Dat leidt er weer toe dat de transportsector zich genoodzaakt zal voelen om de kosten van wachttijd door te berekenen.
De Essense oud-burgemeester Gaston van Tichelt liet als BeNeGo-voorzitter optekenen dat er breed zorgen leven. Zijn collega Buijs haalt aan dat ook de Europese Organisatie van Grensregio’s (AEBR) kritisch is over het Nederlandse initiatief om (tijdelijk) weer grenscontroles in te voeren.
‘Schade zeker 75 miljoen’
Bestuursvoorzitter Elisabeth Post van Transport en Logistiek Nederland (TLN) waarschuwt dat élke vertraging tot economische schade leidt. “Oplopend tot wel 75 miljoen euro per maand. En dat is nog zonder de extra kosten die ontstaan wanneer vrachtwagens door vertraging hun aansluiting missen, zoals de veerboot in Hoek van Holland”, aldus TLN.