Zundert

Rinus helpt mensen met lager inkomen om energierekening te drukken

Stijn Nooijens Stijn Nooijens

Rinus Voermans rijdt de hele gemeente Zundert door om de energierekening van mensen met een laag inkomen te verlagen. Dat doet hij door tips te geven en hier en daar aanpassingen aan de woning te verrichten. Dit alles gebeurt op kosten van de gemeente. “Het moet voor iedereen toegankelijk zijn.”

Met een grote map vol documenten die energie verlagend gerelateerd zijn, stapt Rinus bij de Zundertse Chris van den Bliek binnen. Onlangs zijn er een aantal aanpassingen aan zijn huis gedaan om het energieverbruik te verminderen.

“We hebben een tijdje geleden zonnepanelen laten leggen. Om deze aan te leggen moesten ze op zolder zijn”, legt Chris uit. Toen de knieschotten opzij moesten, kwam hij erachter dat de buizen en leidingen niet geïsoleerd zijn. Als Chris dan per post een uitnodiging van de gemeente krijgt, om zijn huis duurzamer te maken, meldt hij zich gelijk aan.

Aanpassingen

Aan het huis van Chris zijn kleine aanpassingen gedaan. Die moeten ervoor gaan zorgen dat zijn rekening aan het einde van het jaar een beetje lager uit zal vallen. “We hebben bijvoorbeeld radiatorfolie achter de verwarming geplakt. Dit moet ervoor zorgen dat de radiator niet onnodig de muur verwarmt, maar dat de warmte rechtstreeks de kamer in gaat”, legt de energiecoach uit. Ook zijn er onder de radiatoren van Chris kleine ventilatoren geplaatst, die ervoor moeten zorgen dat de warmte sneller opstijgt en dus sneller de kamer in gaat.

We willen graag de duurzaamheid van de huizen verbeteren.

“We willen graag de duurzaamheid van de huizen verbeteren”, legt wethouder Ralph Bogers uit. Het uitgangspunt van de gemeente is dat zij zoveel mogelijk mensen wil laten meedoen met de besparing. “We merkten dat we een bepaalde doelgroep moeilijker konden bereiken”, vervolgt Bogers, die met dit project hoopt dat inwoners nu wél sneller aan de bel trekken. Hij zag bijvoorbeeld dat het advies er wel was, maar de uitvoering financieel niet mogelijk was. Nu zijn de twee stappen van het advies geven en uitvoeren gecombineerd. De coach geeft het advies en een klusjesman komt het daadwerkelijk uitvoeren. “Het moet voor iedereen toegankelijk zijn.”

Tips

Het bewonersgedrag speelt volgens Rinus een grote rol. Zo ziet hij bijvoorbeeld dat mensen vaak te grote pannen gebruiken op een gasstel, dat er te lang gedoucht wordt en dat de thermostaat vaak hoog staat, terwijl je je volgens hem ook warmer kunt aankleden.

Het zijn juist de kleine beetjes die helpen.

Volgens de coach moeten bewoners beter nadenken, voordat ze iets uitvoeren. “Het is makkelijk om de verwarming hoger te zetten, maar een extra deken kan het probleem al oplossen”, meent hij. Rinus hoopt zijn kennis en tips mensen bewuster te maken. “Met de aanpassingen zal je geen tweehonderd kuub gas besparen, maar het zijn juist de kleine beetjes die helpen.”

Aanmelden

Zowel de wethouder, energiecoach en de bewoner zijn te spreken over het project en het resultaat. Ze raden daarom iedereen, die in aanmerking komt, dan ook aan om zichzelf aan te melden. “Het kost niets en je kan er ook nog mee besparen”, meent Rinus.