Roosendaal moet er over tien jaar ‘nog mooier’ uitzien
Het gebied rondom het treinstation, de Brugstraat, het gebied rondom winkelcentrum Roselaar. Het is slechts een greep uit de samengevoegde plannen met de naam Rondje Roosendaal. Als het aan wethouders Toine Theunis en Cees Lok ligt, krijgt Roosendaal over tien jaar een heel ander aangezicht. Onder de noemer Rondje Roosendaal ligt er een toekomstvisie dat Roosendaal ‘nog mooier’ moet maken.
Eind april presenteerden wethouders Toine Theunis en Cees Lok de langetermijnvisie onder de noemer Rondje Roosendaal. “Rondje Roosendaal is een visie op onze stedelijke ontwikkeling”, stelt Theunis. “Dat bestaat uit een aantal grote projecten. Binnenstad, Mariadal, oude centrum. Het zijn plannen die al in uitvoering zijn, maar ook plannen die in de komende jaren worden uitgevoerd.”
V&D-pand
Volgens wethouder Lok zijn er heel veel aspecten aan het Rondje Roosendaal. “Ik heb me de afgelopen jaren met name bemoeid met het binnenstadgedeelte. Dat gaat heel voortvarend inmiddels. Wij hebben ooit wel eens gesproken over de Braberstraat en de ontwikkelingen aldaar. Dat gaat met name over het V&D-pand. Maar ook de Van Oorschot-winkel daar tegenover.”
Een concrete datum wanneer Roosendaal een heel nieuw aangezicht heeft, hebben beide wethouders nog niet. Het tweetal geeft aan dat de stad er zo’n tien jaar niet meer herkenbaar is voor mensen die al lange tijd niet meer in Roosendaal zijn geweest. “Ergens begin volgend jaar gaan we ermee naar buiten”, belooft Lok.
Geen fraai plaatje
Eén van de plannen is om het busstation bij het treinstation en bushalte Roselaar te verplaatsen. “Maar bushaltes kunnen pas weg als er alternatieve busplaatsen beschikbaar zijn”, weet wethouder Lok. “Als je met de trein in Roosendaal aankomt, en je stapt uit, dan kom je niet in het mooiste gebied uit. Of het staat vol met bussen, of het is een grote asfaltvlakte. Tel daar de enorme fietsenstalling bij op en je krijgt niet het plaatje waar je een stad mee binnen wilt komen.”
Lok wil dat het gebied rondom het treinstation niet alleen functioneel gaat zijn, maar ook mooier. “Je kunt het groener maken. Je kunt zorgen dat bussen op een andere plaats aankomen. Daar wordt allemaal naar gekeken zodat het behalve functioneel er ook mooi uit gaat zien.”
Roosendaal ziet er over tien jaar anders uit dan nu. Maar wel mooier.
Een ander voorbeeld dat de wethouder aanhaalt is de Brugstraat, al lange tijd een hoofdpijndossier voor de gemeente. “Het is een relatief smalle straat. Maar er rijden vrachtauto’s, er fietsen mensen. Er rijden ook bussen. Dat moet ook anders kunnen. Daar zijn we met alle partijen over in gesprek.”
De toekomstvisie van beide wethouders moet er toe leiden dat Roosendaal over een jaar of tien nóg mooier is dan het al is, zo stelt Lok. “Ik ben er van overtuigd dat als de ideeën die overal leven, die hebben we bij best veel partijen namelijk opgehaald, dan weet ik één ding zeker. Roosendaal ziet er over tien jaar anders uit dan nu. Maar wel mooier.”